Irrelevance buried alive

In retrospect, Ja Rule probably should have seen about expediting the process that ultimately led him to be sentenced, just now, to two years in prison.

Ja Rule got busted with a gun, or whatever it was he got busted for, the same time Lil Wayne got busted – which was a long-ass time ago. 2007 was three years ago, going on four years ago (I did the math), but it seems like a decade ago. Remember, this was back before “A Milli,” and Tha Carter III, which actually sold a milli its first week out, so on and so forth. Only cracka-ass crackas like Noz gave a shit about Lil Wayne. His career was at the same point Odd Future’s career is at now. (Does this mean Odd Future, whoever that is, is gonna sell a million albums in a week? Nah, right?) Lil Wayne’s career has since run its course, at least commercially. No one gave a shit about either of the albums he put out this year. And I don’t want to hear that shit about him not being free to promote them: you know being in jail is supposed to make you that much more popular.

How is it that Ja Rule is just now being sentenced for something that happened such a long time ago? Since that fateful night back in ’07, T.I. got busted for his umpteenth felony, did that reality show in which people actually let him around their kids, did like a year in jail, got out, had the number one movie in the country, got busted again and went back to prison. I don’t even want to know how many times DMX has been in and out of jail. DMX himself probably doesn’t even know. It’s not like Ja Rule’s schedule these days is so packed that it took him that long to make it into the courtroom. I know there was a time, after Fiddy had Ja Ruled his career (in fact, the incident for which the term Ja Ruled was invented), when Ja Rule stubbornly continued to put out albums, as if anyone would give a shit. But I’m pretty sure even that’s been over for a good half a decade now. He definitely hasn’t done anything since that gun arrest, and I’m at a loss for what was the last thing he did before that. I could check the world’s most accurate encyclopedia, but I don’t care enough to.

If Ja Rule would have been thinking, he would have made it a point to have himself thrown in jail as soon as possible – even if it meant marching himself down to the courthouse, interrupting a trial already in process, and explaining to the judge that there was no reason to drag out the process of deciding whether or not he had a gun (which you apparently can’t have in NY), and what his punishment for that should be. He’d just take whatever the maximum penalty for that offense would be, which, from what I understand, is what he ended up doing anyway. He could have even brought a gun with him that day, if he thought that would help his cause. Which I’m sure it would have, since his goal would have been to have his dumb ass thrown in jail, back in ’07, before it was all trendy.

Nowadays, there’s so many rappers in jail, it’s hard to even keep track, let alone give a shit. I make fun of rappers going to jail for a (sort of) living, and I’m not sure if I could give an accurate accounting. In addition to some of the few rappers who still have careers on a major label at this point (Lil Wayne, Gucci Mane, T.I., et al.), who could be either in or out of the pokey at any given moment, because they’re hardheaded like that, you don’t think about some of these southern rappers who are spending lengthier stretches behind bars. Is Turk from the Hot Boys still prison? I know C-Murder had managed to get out, at a certain point, despite the fact that there’s a (really quite sad) video of him killing that poor kid he killed. And I heard Lil Boosie had racked up some ridonkulous, Ted Bundy-like number of bodies – though I’m not sure if he shot them all himself, or if he paid someone else to do it, with that “Wipe Me Down” money. Wit the exception of Ja Rule, who could be considered an honorary southerner, on account of his crap music, these guys are all from the South. Is this the way the ’00s-era southern rap craze is gonna play itself out, with pretty much everyone either going to jail, or od-ing on sizzurp? Damn.

It’s a testament to just how irrelevant Ja Rule is that I didn’t even realize he was on Twitter (maybe that’s what he’s been up to) until just now, and even then only because of course 50 Cent has been baiting him all morning long, joking about Ja getting beat up and effed in the a in prison. I clicked over to Ja Rule’s profile, and I see he’s describing this as a minor setback for a major comeback – a Leonard Cohen-style minor fall for a major lift, if you will. If only so many dumbass rappers over the past few years hadn’t already exhausted the supply of rapper going to prison gimmicks. The shitty freestyles over the phone? The contraband iPod? The letters to your fans? The MTV reality series? The polaroids with the location written on the front in black magic marker, as if it wasn’t already obvious? Even converting to Judaism has already been done at this point.

Maybe Ja can see about getting let back into the Jehova’s Witnesses.

  • http://www.youtube.com/watch?v=USnvVJThdk0 these posts are racist

    This is what I never understood. Ja Rule can rap. He made great music. You sheep need to stop following whatever 50 says. And 50 is a chump for those twitter comments…on many levels. Hold your head Ja…

    click my name for that lyrical high…

  • By the way

    There is no video of C-Murder killing anyone…

  • Worley

    I don’t understand why these dudes don’t roll with someone having a legit carry permit. All that should be a tax write off or part of the rider for doing a show. Better yet, install video cameras in your whip, smoke trees everywhere but in the car and learn to say “I do not consent to a search.”

  • http://www.bboycult.com Don mcCaine

    “I don’t understand why these dudes don’t roll with someone having a legit carry permit. All that should be a tax write off or part of the rider for doing a show.”

    ^ truth.org

    take notes lurking rappers…

    • http://www.youtube.com/watch?v=USnvVJThdk0 these posts are racist

      Hire professional security. I’m still shocked that the seemingly very savvy Birdman would let his son pack heat like that…makes absolutely no sense. A year of that man’s life wasted, for what?

      • http://www.bboycult.com Don mcCaine

        Exactly…

        Birdman can spend 2 mil on a Bugatti, but can’t put a security team on the roll for 2 mil to keep the employees outta trouble…Ja Rule riding around in the Hip Hop Po-Po HQ, NYC, smoking in a Maybach with the iron, but can’t rent out a VIP club room to smoke in with the homies…

        #n^ggaspriorotiesarefuXedup

      • sway-z

        That’s because it’s not “gangster” to pay actual trained security. Apparently, it’s more gangster to pay (ie. get extorted) the local tough guys from your “hood” that you only started hanging out with after your record deal. It’s like some reverse mind trick shit, like, “If I willingly pay these niggas, at least they won’t rob me when I sneak back home.”

  • Q461

    @ Don mcCaine

    Co-sign. It’s ridiculous that Wayne got a bid for gun possession. He shoulda just ad a bodyguard with a weapons permit wit him. Same with Ja. Pretty fuckin stupid if u ask me.

    @ tpar

    Co-sign. Hating on Ja cause you are a 50 stan is so played out. In fact being a 50 stan is played out lol. Niggaz forget Ja had a string of hits. Niggaz wasn’t hatin then. And 50 is a dick for talkin that Twitter shit, but these 2 always had real beef that shit wasn’t manafactured.

    Hold ya head Rule.

    • http://www.bboycult.com Don mcCaine

      “Niggaz forget Ja had a string of hits”

      ^ word

      and I was just laughing at how I can’t quote none of them hits…I know the songs…Irv was picking heat rocks for Ja

  • Q461

    Well the thing is his songs weren’t that quoteable. He isn’t a real lyrical dude. But he knew how to make a hit record…e even had a banger or two recently… check out ” Man Down” with that Ether Boy production or the original Pushin it joint with Robin Thicke. Still think dude came off wit that Uh Oh shit with Weezy too.

    “Irv was picking heat rocks for Ja”

    Word! Where the fuck is Irv Gotti these days? He’s like that forgotten mogul. Last I heard he was doin somethin wit that pop artist Vanessa Carlton and he had that reality show…

    Anyways I’m no hater. I like 50 better but Ja was dope for a good while.

    _turning ” Clap Back” way the fuck up as I watch my Giants take on the Vikings and watch Favre sulk on the sidelines- lol

    • sway-z

      Ja definitely had songs, I don’t think (at least I hope) nobody still dislikes him just based off 50 Cent, but at the same time you gotta respect 50′s approach.

      These niggas tried to kill him, literally. That’s a beef that don’t ever stop, ever. He just fucks around with Ja because he knows he was a pawn, like Irv. But that doesn’t excuse the fact he was hit up off the strength of their “man” trying to make himself useful to Murder Inc.

  • http://www.youtube.com/watch?v=SZgwi-EgRRU these posts are racist

    “Clap Back” is hot. Street grade rap. Also “Down A** Chick”, and “Always on Time” were just bangers…come on man…those were hits.

    And yes, 50 got hits too, but his last 100 tracks are garbage…and pound for pound Ja eats Fif on the mic.

  • Q461

    “Clap Back” is hot. Street grade rap. Also “Down A** Chick”, and “Always on Time” were just bangers…come on man…those were hits.”

    Co-sign

    And yes, 50 got hits too, but his last 100 tracks are garbage…and pound for pound Ja eats Fif on the mic

    This I’m not sure about. 50 has had alot of hits yo. And even though they never went head to head on the mic really….50 came with it on ” Life’s on the line” which I’m pretty sure was for Ja. And even though that was when Fif was more hungry…I’m just not sure I’d say pound for pound Ja would eat 50 lyrically….

  • http://www.bboycult.com Don mcCaine

    the fuck is Irv Gotti these days?

    ^ u know that man’s on the blacklist

    ‘The Pledge (RMX)’-feat. Nas

    ‘Holla(It’s Murda)’ whateva its called

    It’s a wrap for Favre…been that way since last season…

  • http://www.youtube.com/watch?v=4Ny-il7Cy8A these posts are racist

    Q,

    Aight, i feel that…

    DM, I thought he was blacklisted too, but the reality show on VH1 says otherwise, no? All part of the same “machine” right?

  • Q461

    That Pledge Remix wit Nas is tuff! He’s also got a song wit Bobby Brown on the hook called Thug Lovin that I fuck wit…..And how can I forget ” I got a 100 gunz 100 clips nigga I’m from New York…And you can tell the way the homey spit that I’m from New York!!!

    Lol nigga I’ve been sayin the same thing… Dude shoulda retired last year…what a waste for Minnesota.

    • http://www.bboycult.com Don mcCaine

      word.

      ‘NY/NY’. See what I mean Q? I’m looking more at it now like Irv was the artist, Ja was his canvas. He had Ja up there w/Mary J when she was peaking, J Lo when she was fuego, Ashanti for the piggyback. And I can’t spit nann quote, beyond “holla holla”, “it’s muuurdaaa”, and that ‘NY/NY’ line. 1st time I saw that Bobby Brown collab video I was dying, son running up on the camera person got they got the work…

      yeah tpar, I would say there’s a pre-planned diet menu for Irv.

  • http://www.bboycult.com Don mcCaine

    and oh yeah…

    don’t think I didn’t see they took down that crap Meka put up today…

  • Q461

    lol I saw that too about Diddy’s album right?

    I hear what you are saying. Plus Irv had a hand in DMX’s career early on and Hov and the homey Mic Geronimo too.(speaking of niggaz that nobody’s heard from in a minute)..You remember early Ja with the Cash Money Click? Dudes came with that tuffness….

    Murder Inc is also one of the few labels who only had 2 stars really emerge Ja and Ashanti. They were Irv’s only marketable artists. The rest of them niggaz were like te weed carriers All star team lol…. Black Child? Cadillac Tah? lol nigga please. I think Lloyd went gold though when he was on the Inc….

    • http://www.bboycult.com Don mcCaine

      wow…Lloyd…they got him far from Irv now too…funny sh^t tho is 50 just did a cut with him…

      allhiphop.com/stories/reviewsmusic/
      archive/2010/10/06/22424279.aspx

      ^ Mic Geronimo new mixtape

  • Q461

    Wow…good looks on that I’m gonna check that mixtape out that dude used to be nice back in the day…

    Yeah Lloyd had some hits for Irv too….it’d be crazy if 50 got Ashanti on a record now lol total insult to injury to the Inc…..Rule ain’t been fuckin with her no more eithier so I guess its possible……

    • http://www.bboycult.com Don mcCaine

      this is what we’re SUPPOSED to do…put each other on…too much music to hate…4 really real…

      NSYOSTFU

      ^ this is why that Meka LTtP post got taken off…

  • bizz

    hahahhahahahhaha
    #clap clap clap clap for this blog.

    hilarious writing. had me rolling. 50′s kickin him while he’s down no doubt. but Ja doesn’t make me wanna see it stop.

  • jay cuzz

    dude you dont know shit bout the south so keep bumping that hot new hard hitting album by m.o.p

  • dj dopefiend

    R u homo’s serius? Ja has been and will always be wack. That punk smoove r&b shit was gaaaaaarbage.

  • caino

    Everyone pisses over ja, but forget’s that like Don, TPAR and Q have shown, the li’l dude brought some heat and had some bangers.

    New York, New York (was a banger), the heat he brought with J Lo ( it must be the ass, lol) and Ashanti ( shewolf, lol)

    Yeah Fiddy, Ja ruled Ja rule, but they had legit beef, but l think the Irv did sculpt him into the star he became.

    l dont wish jail on nobody, remeber Pain is Love !!! lol

    • http://www.bboycult.com Don mcCaine

      “Everyone pisses over ja, but forget’s that like Don, TPAR and Q have shown, the li’l dude brought some heat and had some bangers.”

      ^ these statements hold more weight than “R u homo’s serius? Ja has been and will always be wack. That punk smoove r&b shit was gaaaaaarbage.”

      ‘Can I Get A…’ with Jay & Amil wasn’t “smoove r&b”. We didn’t even name the r&b songs, just the artists.

  • that nigga

    Maybe Ja can see about getting let back into the Jehova’s Witnesses
    :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

    Oh shit. That was a low one.

  • http://xxl Jacob da Ruler

    “Wit the exception of Ja Rule, who could be considered an honorary southerner, on account of his crap music, these guys are all from the South. Is this the way the ’00s-era southern rap craze is gonna play itself out, with pretty much everyone either going to jail, or od-ing on sizzurp? Damn.”………….you my friend, are a dick.

  • HotelFrost

    Since neither him or 50 Cent is whatz up no more, you can compare their hits. I think Ja’s commercial shit is better than 50 Cents commercial shit. 50 Cent has better gutter shit.

    • http://www.youtube.com/watch?v=Gl6joVmiSSE these posts are racist

      yo, i co-sign that.

  • http://frozenincarbonite.wordpress.com carbonite

    Oy vey, who converted to Judaism? This is relevant to my interests.

  • Pelle

    Still makes better music than 50 ,there is no doubt,at least ja would never make songs with soulja bitch!
    keep yo head up ja!