Tum Tum
I’m a Boss

tum-tum2.jpgIt’s hard to believe, but Dallas, Texas hasn’t produced a hip-hop star since The D.O.C. in the late ’80s. Thankfully, Tony “Tum Tum” Richardson is looking to change that. As part of Dirty South Rydaz (DSR), a 7-man collective that has been making noise below the Mason Dixon line since 2001, Tum Tum, a.k.a. Zilla, has played an integral role in shaping Dallas’ hip-hop scene. Originally a solo artist, Tum Tum joined the group in 2002 after playing his demo for George Lopez (no, not the comedian), owner of local record label T-Town Music. Since then, Tumzilla has released countless mixtapes, collaborated with the likes of Chamillionaire, Paul Wall, Slim Thug and Mike Jones, and released Respect It or Check It, a street album with fellow DSR member Fat Bastard. It wasn’t until Houston’s movement blew up in 2005, though, that major labels started to take Dallas hip-hop seriously. That same year, T-Town Music signed a four-album $7 million deal with Universal Republic after releasing several DSR compilations and mixtapes that garnered a huge following down South. Now, with his single, “Caprice Musik” getting heavy rotation on MTV, BET and Southern radio, and the recent release of his major label debut, Eat or Get Ate, Zilla is first in line to put his hometown back on the hip-hop map. Tum Tum discusses the Dallas hip-hop scene, the impact of DSR and his solo album with XXLMag.com.

Houston is known for candy paint, slabs, and chopped & screwed music. Is the same true for Dallas hip-hop?
Oh, nah. If you listen to my [album] snippets that leaked two weeks ago, you can tell it ain’t gonna sound like a Houston album. That’s what I wanted to do. I love Houston, but I want my city to be heard. I don’t rap about the candy paint and fo’s, ’cause we don’t even do that down here. So it would be asinine for me to jump on a track talkin’ about that. [Laughs] That’s a whole other world down there and people don’t even understand that

How would you describe the Dallas sound then?
Dallas is different from everywhere else. People clown me about my [shag] haircut, but that’s how Dallas is right now. I don’t knock nobody from The Bay with dreads or Florida with gold teeth. We wear leather shorts and crazy haircuts. I ain’t even trippin’. You can go to the blocks in Dallas and see a 100 little messy kids with shags. If they ain’t wearing leather shorts with the shag in the back, then they ain’t from Dallas.

What was it like growing up in Dallas?
I come from Oak Cliff. My mama worked so much and I used to stay with my granny all the time [in Pleasant Grove] so I saw two different sides. Me and my mama stayed in the hood. I come from nothin’, really—peanut butter and jelly sandwiches. My mom had like three jobs, so I would basically take care of my little sister. She was on the streets hanging out everyday, so I was tryin’ to keep her in check. Dallas makes you grow up a lot quicker, I know I [did]. I was learning how to do a whole lot of stuff way younger because my mama worked so much. I was like 8-years-old, always outside with the homeboys, [playing] street football, all that kinda stuff. Me and my homeboys banged, but we ain’t sell no drugs. I always had some weird ass job, like UPS or something. But we kept it gangsta, though. When I was out here on these streets, I used to get into a lot of fights, gunplay and all that. I had a gang jacket as an early teen. All that [influenced] how I rap, what I rap about [and] how I get down. There are only like two songs that are kinda commercial on my CD. Everything else is real gutter, grimy [and] street ’cause that’s all I know.

DSR has been really big in Dallas for a while now. How did you hook up with them?
I had knew George [Lopez] for a minute. I used to hang out at his music store. That’s where we used to hang out, mess with some girls, things like that. He let us know he was trying to start a group. He already had like six members, but he said he tried to make it like Wu-Tang. So I gave him my demo, he played it [in the store] and everybody started going crazy, like, “When [he] coming out?” [After that] George was like, “I’ll see you in the studio on Tuesday.” I’ve been rockin’ with dude ever since. The crazy thing about it was, I was supposed to leave that day and go to the TSU basketball game. But something told me not to go. I’m glad I didn’t go.

Was it a struggle for you and DSR to get on the radio at first?
We was grindin’ and couldn’t get radio play. We was out of town, doing paid shows and played everywhere else, but we couldn’t get our own radio stations behind us.

Being that it was so hard getting hometown love, so you think the average fan outside of Texas knows how big the DSR movement is?
Me and my homeboys were just talkin’ about that the other day. We were explaining the difference between fans and fiends. A fiend, they might like “Caprice Musik,” but a fan will know the movement, the nicknames [and] all the little stuff. People just didn’t understand how big the movement was.

Since Houston blew up a few years ago have you found it a little bit easier to get your music out there?
Yeah, I would say so. But I think that fuels hater’s opinions, though. Haters will say things without knowing, but then they hear the music and they get convinced. You have to understand there’s another generation of rap music listeners right now. There’s a group of people who think that [Lil] Wayne is better than Biggie. There are people who look at [Young] Jeezy and don’t know anything about Kool G Rap. It’s a whole different world right now. I had to hip to my little sister to Jay-Z. [Laughs] That’s how the world is right now.

What do you want fans to take away from Eat Or Get Ate?
I’m just ready for everybody to hear it. They heard “Caprice Musik” and I heard a whole lot of fans talkin’ about, “He on there whisper rappin’.” My hardcore fans probably didn’t want to hear “Caprice Musik,” but that’s the song that got me on the radio. All my hardcore fans know that was the first time they ever heard me whisper rap. I’m one of them crunk yellin’ dudes. So that threw everybody off. But I’m anxious for everybody to hear it. We put a lot of hard work into the album. The singles only take me five minutes to rap. “Caprice Musik” took me like 10 minutes [to make]. We put a lot of thought into [the album]. We got crazy joints.

  • paychexx

    the down south movement continue, big up to tum tum and big tuck and the rest of dsr. my brother-in-law put me on yall like 67 years ago. peace

  • SDSCAN314

    ZILLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Yeah ur hook crunk but ya 16′s aint shit/ I spit that fire shit that make the fukkin track quite- Zilla aka Tum-Tum

    Awready gon cop it waiting on

    FAT BASTARD!!!!!!!!!

  • http://www.myspace.com/suicydalkingz SDSCAN314

    ZILLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Yeah ur hooks crunk but 16′s aint shit/ I spit that fire shit to fukkin’ track quite. – ZILLA aka Tum-Tum

    Awreaady gone cop it and waiting on
    FAT BASTARD!!!!!!

  • Genrokka

    IF IT TOOK YOU 10 MINS TO WRITE A FUCKING SONG, THEN WHAT IN THE HELL WILL MAKE ME BUY YOUR SHIT

  • Holla

    Realest shit ever..
    Yeah, I would say so. But I think that fuels hater’s opinions, though. Haters will say things without knowing, but then they hear the music and they get convinced. You have to understand there’s another generation of rap music listeners right now. There’s a group of people who think that [Lil] Wayne is better than Biggie. There are people who look at [Young] Jeezy and don’t know anything about Kool G Rap. It’s a whole different world right now. I had to hip to my little sister to Jay-Z. [Laughs] That’s how the world is right now.

  • DAAAAYYYUUUUM!!!!

    I’m going to cop that when it comes out. Dallas support this cat….

  • john cochran

    Judging by the one song about peanut butter and jelly and that ridiculous haircut, Id say dude is ass. Its too many down south rappers out as is.

  • Hollywood

    tum tum isa sick

  • crack

    best rapper alive!

  • http://www.xxlmag.com mike from the wood

    man dallas is different it’s a bunch of roudy and amped up ass niggas in that city…. they dance different.. they dress different….them niggAS rock shags…The d in dallas stands for DIFFERENT

  • LEGEND

    first off I’m from Dallas and I represent Dallas ten times more than these cats. I don’t where leather shorts that shit is faggot shit. and I don’t have a shag because that shit looks dumb.. second… I’m worried about tum because they took to long to drop his cd. they should’ve drop when caprice music was hot. Big Tuck was already a flop because of poor single selection now Tum is about to suffer the same fate. George Lopez Is an idiot with his bootlegging ass. I read an article he did in Party chasers saying that billboard mag. says their soundscans were not real. well billboard invented and owns soundscan the system and if they say their fake then nigga their fake. you stupid ass I would have never gotten in a mag. saying some dumb shit to make anyone think i was fake…all tha real mf’ers in Dallas no that tha numbers were fake, I guess universal should have researched more.. now thats trill… oh John Cochran eat a dick you bitch…

  • try me

    Just another ignorant ass Jig rapp’n about “Bitches, Niggas, & Hoes” and wait’n to get shot!

  • WRONG AGAIN

    Bama ass nigga needs to figure out how to stay in the barber’s chair until he’s through…Country Ass Nigga!

  • D-TOWN LEGEND

    1ST OFF I’M FROM DALLAS AND I REPRESENT DALLAS TEN TIMES MORE THAN THESE CLOWNS. I DON’T WEAR LEATHER SHORTS OR SPORT A SHAG. THAT SHIT IS IGNORANT. 2ND I’M SORT OF WORRIED ABOUT MY BOY TUM. HE’S GOT AN IDIOT RUNNING HIS LABEL IN GEORGE” BOOT LEGGING” LOPEZ. HE ALREADY RUINED BIG TUCK CAREER WITH POOR SINGLE SELECTION. AND I FEAR THE SAME IS IN STORE FOR TUM TUM. HE SHOULD HAVE DROPPED WHEN THE STREETS WE’RE HOT ON CAPRICE MUSIC. BUT NOOOOOOOO…..LET’S PUSH THA CD BACK WHEN ECERYONE HAS FORGOTTEN ABOUT THE HIT SINGLE….YOU’RE A GENIUS. THEN I READ WHERE GEORGE SAID THAT BILLBOARD MAG SAYS THEIR SCANS USED TO GET THEIR DEAL WE’RE FRAUD. AND IT WAS’NT TRUE. LISTEN MAN IF BILLBOARD WHO OWNS AND PUT SOUNDSCAN IN PLACE TO CALCULATE SALES, SAYS YOUR SCANS ARE FAKE, THEN BUDDY THEY ARE FAKE.I WOULD HAVE NEVER BEEN QUOTED IN ANY PUBLICATION SAYING MY SCANS WE’RE FAKE. WHERE DID THEY GET THIS BOOTLEGGING IDIOT FROM AND WHO TOLD HIM HE COULD RUN A LABEL SUCCESFULLY. UNIVERSAL SHOULD HAVE RESERCHED DALLAS MORE BEFORE THEY PUT THESE BUSTER OUT. I PREDICT ANOTHER FLOP…….THEN THERE GOES THE RECORD DEAL….

  • tommy

    hell yea i’m from nawf dallas. niggaz out hur wear dem shags and leather shorts all the time. personally i think that shag haircut looks stupid tho

  • Facescar

    This cat is sick, I’ll check his album out

  • REAL TALK

    Dum Dum Im A Lame!

  • 205rep

    zilla gonna rip it

  • Stax On Deck

    DSR gets much love in Little Rock, AR. 501. “ITS Da Fat Bastard Get In My Belly”

  • http://www.pullyacard.com EXPOSER

    Man XXL is ASS CRACK.

    Fuckin house nigga uncle tom sellout mufuckas. Just do what the T.I.s tell you eh YN, you pussy. Jump all on the south’s dick instead of keepin it real.
    Yall some fake ass lame ass punks. Talkin bout “HipHop on a Higher Level” and you got a feature on TumTum? The gayest ass shittiest rapper with his gay ass 86′ Theo Huxtable shag n shit, man GTFOH.
    XXL LOST, yall some fuckin bandwagonin bitch ass industry fakes and,

    You’ve been EXPOSED!!

  • http://www.xxlmag.com EReal

    This guy blows at rappin. His best line is “One Boppa Two Boppa Three Boppa Fo”
    GTFOH.

    Yall big uppin this garbage is whats wrong with this fuckin genre. *SMH*

  • Danny

    This dude looks like david banner…

  • JO$E

    Yeah DSR is big here in the (505) New Mexico!!! Them boys wrecking Fat bastard goes hard and Tum Tum Is probable the hardest of them all! DSR probable goes harder over all then any of the other clicks out there including dipset g-Unit Jeezy and his boys or any other crew from top to bottom!

  • i’ll shit bag u

    that str8 sucks!!and that sucker got fucked up dew..stupid bastard kid probably cant read 2!!hahhaahaha

  • jackaa

    man Jo$e be on some bullshit mayne aint no way DSR go harder than USDA..you betta check yo facts fo you get on hur

  • Caine

    Mane just like he said, a lot of niggaz gone hate what they don’t know. To each it’s own, ya heard me! I fux wit DSR as a collective. All they screw tapes is aiight. Check out a joint dey got called throwbacks, Fat Bastard rip dat joint.

  • Holla

    Y’all are some haters, I swear. Why should he get an interview, cause you don’t like him? Who cares what you like. He’s on a major label, he’s got an album coming out with a single on MTV and DSR has been puttin it down in the underground for years. You can’t take that away from him just because you dont like southern hip-hop. You gotta understand, people have different tastes. You cant post 50 Cent interviews every day like all u internet nerds want. U gotta have some diversity. I dont listen to this guys music, but sayin XXL “lost” for interviewing this guy is fucking idiotic. I swear, y’all find any reason to hate on anybody, including xxl.

  • http://www.myspace.com/quezswords Quez706

    Tum tum is straight man..as a resident he is doin good for d town

  • http://www.myspace.com/slide_aho_texas SLIDE(DYB)TRIPLE D

    IMA FAN YA DIG. DSR BEEN PUTTIN IT DOWN IN THE D FOR THE LONGEST. IM GLAD THE WHOLE WORLD GET TO HEAR WHAT WE GOT TO SAY NOW. TUM SAID HOW BIG THE MOVEMENT “WAS”…I SAY HOW BIG THE MOVEMENT IS…YA DIG!!!

  • http://myspace.com/kingnileiii myspace/kingnileiii

    I met Big tuck a couple of weeks ago at Club Visions here in Dallas, i’m originally from Little Rock and did’nt really know or understand who or what DSR was all about. Tuck is meeting with the youth and the Naacp tomorrow, to reach out and help the kids in the community, plus he’s a college grad from an HBCU. What have you done to give back to your community and reach out to our future. myspace/kingnileiii

  • datboislim

    Man i cant beleive the amount of haters in this world. You telling me that you dont think Tum go hard cause of his hair do. WTF that got to do with anythang. That nigga is 2 real. I think Fat Bastard is the hardest in the click. Im from Lubbock “L-town” and been bangin screw since Dj Screw (RIP). ALl haters move around for The South

  • YDJR

    I’M FROM WEST DALLAS AND NOW I LIVE IN DETROIT. DSR BEEN ON THEY JOB IN THA D. ANYBODY MUST NOT KNOW ABOUT WHAT WE DUZZ DOWN IN DA CITY. I BET A FUCC BOY WON’T COME DOWN YAPPIN’ FUNNY ABOUT DALLAS. TUCK, ZILLA, FAT BASTARD & THE REST OF DSR GON PUT THE CITY BACC ON DA MAP ASAP!!!

  • Holla

    Everybody who posts comments here is a bunch of 13-year-old haters. Grow the fuck up. You got people postin here who said they don’t know who the Boot Camp Clik is – and people wonder why hip-hop is dead.

  • http://www.myspace.com/blackpresidentz MadC from Black Prez

    Bets to luck on Tum Tum…the music is sick and he seems like a real dude

  • beat up lames who dont like D-Town.

    fuck all ya’ll hatin ass bitches tum tum is the shit, the shag is straight, i aint trippin on that im tryin to grow one right now,its a shame when you listen to one song and think thats all he stands for, Tum’s been through sum shit and has made it to the point where he knows how the haters was gonna react when he came up.but fuck’em they aint bought shit instead they writin stupid reviews on the internet,”pussy niggaz”.TRIPLE D BITCH.

  • http://www.xxlmag.com tyler TEXAS

    man tum tum cd go hard

  • datboytexas

    tum shit goes hard, the whole dsr goes hard, tum’s the next to blow up, been listening to him for years, waiting on that Fat bastard now

  • http://WWW.XXLMAG.COM A.MONEY

    YALL NIGGAS TRIPPIN, YALL TALKING DOWN ON DALLAS GIVE THAT NIGGA SOME RESPECT THAT NIGGA TRYING 2 GET THAT MONEY AND HERE YALL NIGGAS TALKING ABOUT THAT NIGGA WEAK AND ALL THAT SHIT, WHAT THE FUCK YALL DOING SITTING BACK WACTHING HIM GET THE MONEY AND ALL U CAN DO IZ DREAM ABOUT THE SHIT. SO GET REAL AND THATS SQUARE BIZNESS.

  • http://XXlMag.com YounGuttaBkaCuzoDaking(LongliveDaking)Mw

    I heard dude is tuff…now im just waiting to hear wat he can do….

  • http://myspace.com/713kid Devon

    fat bastard is set ta come out next, my patna doin a song wit him…….and dude is right i mean big tuck has gave back to tha community, my lil bro was there at that NAACP thing for a project, big tuck grew up in MY hood……nigga went to tha same school i went to graduated 2 years before i did…..niggas was coo back then and tha nigga coo right now……..same wit tum tum………nigga a real cool dude….they all real coo mane…..yall rec. real niggas when u see em ya dig

  • http://www.yahoo.com Bad New$

    MANNNN Hold up. Tum Tum and da whole dsr is doing they thang. Fuck all them haters and get that money baby. Ya’ll been on fa a long time and i Love ya’ll music. Alabama gone hold it down fa DSR forever nigga. Da Goldteeth Rabbit Double up Da Purple Hulk Mr Hard to Handle Fresh Mr 5’3 holla back