BLOG: Remember MF Doom?

Back in 1999 when MF Doom’s debut Operation: Doomsday came out I was blown away.

I dug it all. The comic book/graffiti cover art, Doom’s strange rhyme style filled with vintage pop-culture phrases, funny word sounds and drunken lyrical narratives (many times told in the third person), but most of all I loved his lo-fi loops. A stew of samples taken from Sade, Steely Dan, “Scooby Doo” and cheesy 80s R&B, mixed in with some golden era hip-hop and clips from the film Wildstyle - the beats sounded out of this world, yet distinctly straight outta the basement.

“Doomsday”

“Rhymes like Dimes”

“Red and Gold”

Doomsday just worked on so many levels. It was a concept disc that told the story of this bugged-out, masked super villain; like my own rap version of one of those old radio shows my dad used to listen to before they had TVs. And no matter how many times you heard it, you caught something new.

Anyway, bottom line, Doom is definitely one rapper that I don’t wanna see retire. According to his MySpace page he’s plotting a comeback, and judging from the last four joints he dropped (“The Unexpected,” “Trap Door,” “Get Er Done” and “Ballskin,” he’s still got that unique brand of witty, headphone music, unfazed by latest hip-hop trends. Hope it’s worth the wait….

Remember MF Doom? – J-Giss

  • Pierzy

    Wow, what short memories we have. It was only in 2005 that he teamed up with Danger Mouse to create DANGERDOOM and the album “The Mouse and the Mask,” which included the track “The Mask” which featured a sick verse from Ghostface.

    I guess in today’s environment if you don’t release two albums a year, you’re M.I.A. and have been forgotten.

    • http://www.Myspace.com/GulleeBoy Gullee Boy

      We started this movement Jan. 3rd

      THIS MOVEMENT IS CALLED,,,30 DAY HEATWAVE…. EVERYDAY FOR 30 DAYS WE WILL BE GIVING YOU A NEW FREESTYLE

      THIS MUSIC PLAYER WILL BE ON THE LEFT SIDE OF MY MYSPACE PAGE
      CHECK IT DAILY HOMIE

      http://www.Myspace.com/GulleeBoy
      30 DAY HEATWAVE

      • Pierzy

        I’m praying the movement dies.

        • mdb

          something cant die if its never alive

          your music is whack gullee boy, in every way it possibly can be

        • http://www.Myspace.com/GulleeBoy Gullee Boy

          fuck both yall hoe ass niggas, don’t talk unless you can show me some of yo work, what you doing, yall ain’t doing shit but hating on a real nigga

          HATING IS PRAYING FOR ME NOT TO SUCCEED, YOU SHOULD PRAY FOR YO FAMILY BUT YOU PRAYING FOR FAILURE….FUCK YOU, YOU A HATER TO THE HEART

        • TDanger19

          I don’t see why all that is necessary. You kinda put yourself out there for people to listen to your shit, if they don’t like it, I don’t see why they have to show you a damn thing. Get a thicker skin Gullee Boy, you’ll definitely need it if you wanna be a rapper.

        • http://www.xxlmag.com/?p=34571 G.Money

          Yo Gullee boy.. theres one big ass problem with your comment.. If you ever get fans, chances are they’ll be regular ass people.. who cant rap. much less rap better.. But I’ll bet that if any of these dudes said you were dope you’d take that opinion in a heart beat. Either take opinion or dont.. opinion makes your cd’s sell..

          And its not hating unless your jealous.. you look like the aborted love child of Flava Flav and Suga Free.. and your whack. I’d much rather be me..
          its not hating when its reality.

    • joe p

      MF DOOM is the fucking man … drop some new shit doom …. def in my top 5 …

      • D-Block

        fuck ya i still bump DOOM daily, mm food is my shit

  • macdatruest

    The Mouse and the Mask, his album with Danger Mouse, was pretty well-recieved and that shit was hot

  • http://obscuremusicmonthly.blogspot.com Rudebwoy381

    A lot of us were disappointed with the rumor that there was gonna be an Oct. 21 Doom disc, ‘Born Into This,’ that got pushed back. That, plus the urban myth of the ‘forthcoming’ Doom/Ghost collab has had Doom heads salivating for years.

  • escobar9300

    Doom is sick as fuck, anybody who hasnt heard this guy, hit youtube and look up:

    Red and Gold
    Rhymes like Dimes
    Doomsday
    The Mic

    Dude uses some real smooth ass beats and flows. Peep this dude

  • Simple like ABC, 123

    MF Doom is not a “XXL’s milk carton”
    Ok, 1999 “Operation: Doomsday” album is a classic but then you have the one with Malib, the one with Danger Mouse, the “Special Herbs” series, ect.

    Next: the solo album and the one with Ghostface.

  • Curtis75Black

    Pick Up, not Download Jake One – White Van Music and you’ll get 2 of those tracks plus an assortment of other gems. For 2009, Support Hip Hop !! It’s the only way it will recover.

  • meech

    I thought Madvillainy was as close to a classic as anyone post 2000 was gonna get.

  • blaktwan

    DOOM (ALL CAPS) is ill. DOOMSDAY was just the beginning. Dude been puttin in work, just under a million different aliases. Check: Viktor Vuaghn- Vaudeville Villain
    King Gheedorah- Take me to Your Leader
    Madvillain- Madvillainy
    DangerDOOM- The Mouse and the Mask

    Plus, him and Ghostface suppose to be dropping an album called GhostDOOM.

    • Pierzy

      I forgot about Vaudeville Villain but that was a bangin’ album too!

      • http://www.ronmexicocity.com Ron Mexico

        how could a doom fan forget vaudeville villain?

        • Pierzy

          Sorry Mexx, but I wouldn’t consider myself a Doom fan. However, I certainly respect his work and his music…

    • UARK83

      Viktor Vaughn was by far his best work…he had DJ RJD2 do his beats so he could focus on his rhymes.

      Madvilliany and Mmmm….are the next best. In my opinion. DangerDoom was aight…

  • Daniel

    I’m from Norway and even i listen to DOOM everyday. The guy is not even close to beeing forgotten..

  • http://www.myspace.com/emcdlthemusicprofile EmCDL

    Yeah Co-Sign

    I remember when I was on my leave when I was in the Army and I was hanging with my boy in VA, he told me about MF Doom and I listened to it in my car….I remember that track off Mmm Food?…Hoe Cakes….that shit was sickness! I’ve been hooked on his music ever since. I haven’t here Operation Doomsday yet; I always thought Mmm Food was the classic…they even re-released the cd again as a special edition disc back in ’07 I believe… I need to buy it and the rest of his joints at Amoeba sometime

  • Matt Herbz

    Yeah, but wasn’t this nigga sending an imposter to lip-sync some songs out on stage and basically getting booed out? Fuck that dude, I fux’d with Madvillainy, but I’m a step to dude if I ever see him in the streets. It’s that simple, he’s an imposter ass nigga.

    –Matt Herbz–

  • El Tico Loco

    Check Zev Love X from KMD that’s doom right there w/o the mask and a different name DOOM’s been out for a minute in other words. Also check track 8 on Special Herbs vol 9(all instrumentals). You’ll see that 9th Wonder jacked that beat for ‘Do the right thing’ for Ludacris ‘Theater of the Mind’ break for break he just took some dust off the sample, who know what else he’s been jacked for.

    • El Tico Loco

      In other words in 99 he had already 10 yrs (on and off)in the game. Pull the Gas Face on you tube that’s him with the glasses (Not Serch of course). Basically do your homework and check it before you turn it in.

      • Jamal7Mile

        Yup, I remember! I remember Peach Fuzz. His KMD partner died in a traffic accident and that sent DOOM into a depression of some sort. He re-emerged as MFDOOM and been killing em ever since.

        I know I’m right about most of these recollections… right?

        • ITP404

          That was his brother that died, he always referin to Subroc in some songs that’s who he’s talkin about

        • UARK83

          That was his brother who died.

  • louie mo

    on the real……. if this site’s blog writers can’t step up their hiphop game then i gonna get tubesteak to expossed ya’ll asses…….. i swear half this staff don’t really khow shit about this music……… it’s like ya’ll just started listening to hiphop in ’02 or some shit….

    • Pierzy

      Co-Sign

    • http://www.myspace.com/emcdlthemusicprofile EmCDL

      CO-SIGN!!!!!!

      I’m 24 and I feel like I’m more musically inclined than most the staff at XXL….808s and Heartbreak is the best album of all time??? WTF???

    • UARK83

      Couldn’t agree more! The staff and stories suck! They are just as bad as Entertainment Tonight. They complain that Hip-Hop is “dying” because the real stuff does not get air play…but then they turn around and post gossip BS about rappers “beefin” or some crappy ass 50 cent or some wack story about another clown rapper who has not paid his dues.

      XXL Get some balanced hip hop bloggers please! Yall just as bad as radio…

      • http://www.myspace.com/emcdlthemusicprofile EmCDL

        Bring SCRATCH Magazine back!!!!

  • Sicker Than Ya Average

    They should’ve put up Rap Snitch Knishes!

  • E

    Fancy Clown on Madvillainy is the dopeness.

  • BIGNAT

    MAN I FUCK WITH MF DOOM BUT I THINK HE IS DROPPING THE MF IT’S JUST DOOM NOW. MADVILLANY MMM FOOD THE MOUSE AND THE MASK. I HAVE NOT HEARD MADVILLANY 2 BUT I AM SURE IT’S GREAT. I HEARD BALLSKIN YESTERDAY ANOTHER DOOM BANGER. DOES ANYONE KNOW WHAT HAPPENED WITH HIS ALBUM HE WAS SUPPOSE TO DO WITH GHOST MAN THAT WOULD BE SICK. POTHOLDERZS DOOM’S VERSE ON THAT JOINT WAS CRAZY EVEN SINCE I HEARD THAT I HAVE BEEN BUYING HIS SHIT. ALL THAT TALKING ABOUT DOOM I AM ABOUT TO GO LISTEN TO RHINESTONE COWBOY YOU CAN’T TELL ME THATS NOT A GOOD RAP SONG.

  • satalyte

    I love his music just as much as the next stan, but when is he gonna address that imposter nonsense.

    Was that some for real shit he didn’t know about, or did he willingly dupe the fans.

    That shit had me mad salty.

  • http://www.crailtap.com Cam Cooke

    One of the best blogs of 09 and so early in the year. And I’m still waiting for his Ghostface collabo to drop. Let’s get it..

  • Mark_Man

    yeah i remember him very well, the nigga that can never stay on track with a fucking beat LOL

  • http://www.allamericanmusic.us E Deezy

    “MGK” BITCHES!!!!!!!!!! myspace.com/machinegunkellyak

  • Brahsef

    Madvillainy was one of my favorite albums of all time, but I haven’t really felt his other shit. I just think Madlib made the best beats for his voice. And I thought Madvillainy 2 was just like a remix of the first one, but not positive.

    I just remember when MF Doom was like the quintessential underground rapper. He was kinda the merger of backpacking and the new hipster movement.

  • http://www.plasticsquirtguns.blogspot.com thoreauly77

    remember MFDOOM huh? benzi box and the mask off of the mouse and the mask are just ill. if you are not up on that shit then you lose. in addition, he and dangermouse released a dope little ep of remixes and originals from the mouse and the mask called the occult hymn ep. some of these commentors here are schooling you pretty hard. not a good look.

    and to herbz: DOOM has consistently said in interviews that anyone that puts on the mask for a DOOM show, IS DOOM. any head that knows about DOOM knows that in advance, so if anyone is being a crybaby about it, well, its just that, being a crybaby. i agree its fucked up, but thems the breaks.

    • satalyte

      Soooo when YOU spend your money and go to a show, and it is most definitely an imposter or he doesn’t bother to show up at all, no refunds, and no statements to rectify the situation…thems the breaks?

      Not even, I still fuck with him a little because his music still eclipses these other weak rappers catalouges, however you can’t just slap your fans in the face like that.

      Like he don’t need sales or an audience to make his living.

      • http://www.plasticsquirtguns.blogspot.com thoreauly77

        what i have always found works best is whining about it.

  • http://www.ronmexicocity.com Ron Mexico

    trippin off the beat kinda drippin off the meat grinder

  • Burgboy

    doom is the man, and fuck gullee boy that faggot ass nigga haha

  • bfd

    true, doomsday changed my opinion on what was “backpack rap”. Smooth samples, hard drums and some nice flows. Last track i heard of his was angels with ghostface though.

  • Sway-z

    Nigga please, I was just listening to Madvillain last night. “Villain get the money like curls”

  • james dean

    yea everyone above is right. he has like a million different names…..i think a lot of people started bumpin him when he got on that Mouse and the Mask stuff though because that shit was all over Adult Swim…

    Perfect Hair to the second power of forever!!!

  • jesse

    DOOM – the golden boy no homo

  • Pingback: XXLmag.com - » MF DOOM (and/or the Imposter) Sucks Live