Cam vs. Fifty: And The Winner Is…

I am gonna assume that we have all heard the diss tracks from these dudes and seen the corresponding videos. If you haven’t, get a late pass from Elliot Wilson before you come back to class. Speaking of the bossman, he makes an important point about the value of video content in today’s rap game. The time that a music video was complementary to the music tracks has come and gone. If your album doesn’t have several videos accompanying it then you didn’t release an album, you dropped a mixtape.

So after reviewing all the evidence from the first round of this rap heavyweight battle I am ready to render a verdict as to who won and why. As a matter of fact, I think I will call myself the Larry Merchant of the Hip-Hop journalism game, or maybe the Jim Lampley of the game even though I haven’t been arrested for beating my broad, yet. How about the Harold Ledeman of the XXL online staff? I should prah’lee just call myself the Ferdie Pacheco of this shit (quick references for all the XXL boxing fans) and get it over with.

Anyhoo, let’s go to the tale of the tape to see who technically won this one. Music videos are a far more sophisticated production than some of you pedestrian fans might think. The best music videos require massive coordination, staff and money to be produced and there’s usually hours of reel footage for an end result that takes four minutes of real time. Here are the categories that I think we should rate music videos by…

Original Concept – Both of these videos use somewhat formulaic concepts albeit slightly altered to convey their overall messages. Fifty’s video which takes place (theoretically) in one of the many houses that he owns features bandana clad bandits sitting on ATV’s throughout the house, or maybe it was in the garage. There were also bikini clad ladies and fancy guns. If Fifty Cent wanted to freak this scenario he would have had one of the girls put a gun in her mouth and pull the trigger. Then he would have had the goons have sex with the corpse and after that they could have thrown the corpse into the backyard pool filled with other dead corpses. That would have been a hardbody video.

Cam’Ron’s video had a more man on the street feel as his budget under Koch allowed for only one hand held digital camera. Cam’Ron used local New York City locations to shoot like in front of an East Harlem housing project as well as inside the building’s stairwell and even inside the arab spot that the Dips use to play C-low and hide from their probation officers. Cam also used low resolution jpeg images to keep the home movie YouTube feel fresh. I give Cam’Ron props for organizing the ghetto revival. Who needs the white rapper show when Cam’Ron is still the best trickster in the game. He uses his flow and ad libs to bring some truth to rap. “You ain’t Fifty Cent, Fifty Cent from B.K.”

Production Quality – There’s no question here who’s video had the better production quality. Interscope has an actual video department, while Koch records president Bob Frank also does the video editing for the label on weekends after he’s smoked an ounce of weed. If the folks at Interscope hadn’t rushed the Fifty Cent video out to the public it would have been some shit with helicopters, explosions and extinct dinosaurs all up in it. Interscope has SONY’s checkbook and we all know SONY has more money than God.

The ‘X’ Factor – The internets represents the X factor for whether or not a viral campaign will be successful. Both Fifty and Cam’Ron have dedicated legions of adoring adolescents that troll the internets all day long in the hopes of typing phrases like “Dip Set all day bitch” and “G-G-G-G-G-G-G-Unit” wherever and whenever they can and always using all capital letters. In this category it’s clearly a draw, but I do see the Dips advancing as an internets presence. They certainly have a lock on MySpace for whatever that’s worth.

At the end of the day both Fifty Cent and Cam’Ron entertained us with their posturing and rhetoric. I can’t imagine these two attention whores would let this weekend go by without someone saying something sideways. Let’s convene here next week to see who’s still standing at the top of the heap.

  • Brodric J. Dudley

    First bitches!!!!!!

  • OnE3nD

    Cam is winning right now with his video but Fiftys dii track is beating cam’s ass lol

  • OnE3nD

    So yeah pretty much a draw

    Fifty-Better Audio Track
    Cam’Ron-Funnier Video even though it looks like it was filmed by a camera phone(No Lil Boosie)

  • deep

    1st

  • OG Frank

    50…G-Unit!

  • OG Frank

    G-Unit!!!!

  • ASSMAN

    SHAME ON A NIGGA THAT TRIES TO RUN GAME ON A NIGGA

  • sony

    isn’t interscope owned by universal?

  • derfla the hus’la

    both are wack!!!!!!!!!

  • http://rockthedub.blogspot.com khal

    i think cam got that one off. 50′s was mad suspect. from the diamond encrusted gat to the ATVs sitting in the garage? to quote Eminem, “what the fucks with that?”

  • che

    cam’s annoying.

  • Tag

    I must say fif won this one. He’s getting back to the old 50 from get rich or die trying. And Cam, well have cam’s songs ever made any sence?? Just heard a diss from Nyce from The infamous/G-unit, Nyce went hard at Killa and Jr Writer. I see this beef gettin out of control, it’s gonna be G-unit/Dipset any time soon now. Dips definitely gonna loose that one. OH YEAH THIS IS IMPORTANT DIPSET DYCKRIDERS. Lately it’s been 50 snitching, that whole thing started when murder inc. said 50 snitched on preme, and that’s the reason preme’s in jail. Well 50 never testified in court, there are no papers of 50 snitching on anybody. So it’s pure bullshit. And so he laught at preme on the radio, can you blame 50, preme tried to get him killed, offcourse fifty is laughing the guy is in jail now. Don’t know why dips is getting so upset bout that fact anyway, wait I know, they can’t come up with anything else against fifty. And last I checked Cam snitched on Jay, when he got shot he told police the guy that was shooting was trowing up the roc sign, NOW THIS FACT IS ON PAPER. So unless you find any prove fifty snitch, the only snitch is Cam. Let the lil dipset fuck wear pink and purple, we can recognize the snitch from a distance that way.

  • Murder187

    50 Cent And The Whole Unit Are Whip that bitches ass

  • SONNY CHEEBA

    If Fifty Cent wanted to freak this scenario he would have had one of the girls put a gun in her mouth and pull the trigger. Then he would have had the goons have sex with the corpse and after that they could have thrown the corpse into the backyard pool filled with other dead corpses. That would have been a hardbody video.

    ^^^quite Quentin Tarantino-ish…

    LOL

  • Marshall

    You forgot to say Cam was filming killa season 2 at the same time. I put five on us seeing that cee-lo scene in the movie.

  • E AKA THE REAL NORIEAGA

    Actually there Jewish owners….I mean bosses are winning. This beef is gonna help their mastas….I mean record label bosses.

  • Belize

    …so the winner is?

  • Incilin

    “The internets represents the X factor for whether or not a viral campaign will be successful” – Actually, a viral campaign is usually an internet only campaign. And since I work in viral advertising it’s nice to see the term gain widespread popularity, maybe I can grub more money outa this in the future.

  • http://xxlmag.com Billy Sunday

    ^Wasn’t the Cartoon Network ad campaign with the Mooninites a viral campaign?!? They are called viral campaigns because they are spread rapidly via the internets, word of mouth, etc.

  • DG

    Cam’s video reminded me of his “Let Me Know” video. You know random people on the street saying “let me know” or in this case “curtisss”. I dont think either track was that damaging but 50 always murders everyone when he talks after the track. Plus the fact that Jimmy is distancing himself from this whole thing is kinda interesting.

  • Boner Jams 03

    Yellow nigga is the Cuss D’Amato of this xxl shit

  • Waistdeep

    KILLA THE DON IZ THAT DUDE…IF U SEE
    PO PO AKA CUURTISS WARN-A-BROTHA B

    DIPSET ALLDAY

    ALL U G-UNIT STANS AND D!ICKRYDERS FALL BACK….

  • peanut

    This nigga Cam is whack back in the day i’d listen but now he is all fucked up first Jay now Fifty he bit more than he can chew

  • Whoa

    u cant tell me the funeral KILLED cam CAM CANT RAP!!!!

  • http://xxlmag.com Billy Sunday

    On some real shit, Cam’Ron put some hardbody O.G. shit in that bullshit video that allows me to appreciate his style even if he doesn’t rhyme that well.

    He flashed an image of the documentary on streetball legend Karlton ‘Dunkin’ Hines who was a player for the East Harlem high school called Manhattan Center. Dude was a prep school, ju-co superstar that never made it to the bigs because he got caught up in the drug game moving bricks for real. Dude was found merck’ed in a custom car dealership.

    Cam’Ron stays connected to the streets.

  • jaguar_paw

    If the folks at Interscope hadn’t rushed the Fifty Cent video out to the public it would have been some shit with helicopters, explosions and extinct dinosaurs all up in it. Interscope has SONY’s checkbook and we all know SONY has more money than God
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    word.

  • weezybaby

    cam > 50

    cam was n the hood and 50 in his backyard and that rap cam spit at the end was hot………………

    “circle ya block ock, merry-go-round”

  • Cuban Link

    or maybe the Jim Lampley of the game even though I haven’t been arrested for beating my broad, yet.

    ^^^^aha lmao

  • http://xxlmag.com houston’s finest

    when did 50 become lyrical?

    cam 1
    50- 0

  • HOFFA

    homey, Cam ain’t signed to koch nor did they handle production of that video. Pretty sure that was an asylum run operation although Cam has been known to just get it poppin himself. I also believe 50 did that funeral video on his own, a la disco inferno.

  • http://xxlmag.com Billy Sunday

    HOFFA,
    Thanks for telling me that shit now. I suppose if I had gone out drinking with y’all dudes the other night you could have explained all of this shit to me.

    Doesn’t change the fact that we still have a draw for the first round, but for the future I will note that Cam’Ron isn’t signed to Koch, he just hangs out in their offices and uses their phonelines to harrass Fifty.

  • lukee lefty

    my name is Curtis and i walk the streets of NYC everyday hearing my name screamed out i feel like a mayor or some shit.

  • John Brown

    screaming another guys name is…in the famous words of BOL aka B. Sunday…”TEH GHEY”

  • Pingback: Highbrid Nation » Blog Archive » HN Speed Linking: 2-18-07

  • john cochran

    I’ts funny to me how yall actually analyzing these two nuts. They will both “win” in the end because they’re media whores, and yall givin’ em what they want. We will all forget about this before the summer breaks, trust me. In the midst of all the hype, people forget that rappers are just musicians like everybody else. Therefore, if they dont put out good music within it all, and you admit that they didnt Sunday, then I could care less.

  • Ca$t Money

    If Fifty Cent wanted to freak this scenario he would have had one of the girls put a gun in her mouth and pull the trigger. Then he would have had the goons have sex with the corpse and after that they could have thrown the corpse into the backyard pool filled with other dead corpses. That would have been a hardbody video.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    you nasty nigga

  • j

    i love people who say fifty cent is getting back to the old fifty cent asin the get rich… days.
    that isnt theold fiftycent. the old fifty cent was the dude who ripped tracks on shit like onyx’s react. the dude who wrote how to rob. not the dude who said “i love you like afat kid loves cake” or “im hotter then a tea kettel”. that album was whack and was pretty much the downfall of rap. now camon the other hand is in the same boat hasnt written anything worth remembering since s.d.e. quite possibly the most pathetic battle evar. cam had wittier lines “look like a gorilla with rabbit teeth”. and everyone know curtis’ ad libsare hotter then his rhymes. so in a battle between two whack mcs unfortunately one has to win and id say it was def camron.

  • http://Aphenomenonalwaysarisesfromtheinteractionofcomplementaries.Ifyouwantsomethinglookforthecomplementthatwillelicitit.SetcausesHorus.HorusredeemsSet. The Inspiration

    DIPSET ALL DAY BITCHES!!!

    50′s career is over, Game BURIED it.

  • truth

    50 is winning 1-0. Cam’ron is a clown and his is wack. Even Jimmy and santana didn’t want to be in the wack video

  • EReal

    ” Both Fifty and Cam’Ron have dedicated legions of adoring adolescents that troll the internets all day long in the hopes of typing phrases like “Dip Set all day bitch” and “G-G-G-G-G-G-G-Unit” wherever and whenever they can and always using all capital letters. In this category it’s clearly a draw,”
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    LMFAO!!!! Co-Sign!

    Cam is hot trash, but they both loose because this ‘Beef’ is so stupid.
    Its a Draw.
    3/20/2007 Bitches.

    1 hunned.

  • EReal

    I wanna know how many people on here are actually FANS of either of these guys work…

  • content

    Both artists are garbage. This is a half-ass beef that won’t help 50′s or Cam’s career.

  • EReal

    Oh wait, 50 won because he sells more records and has more money, that means he has more skills. So 50 wins right?? LMFAO.

  • JORDAN

    CAM SONG = OK VIDEO, BORING BEAT, CHUBBY GIRLS, PAID OFF CON ED WORKERS TO SAY “CURTIS IN THE CAMERA”, NURSERY SCHOOL RHYMES.

    50 CENT = THE BEAT ALONE KILLED CAM. FINER GIRLS, MORE POLISHED TRACK, BEATS GETS YOUR HEAD NODDIN, CAMS BEAT PUTS U TO SLEEP.

    50 CENT 2 CAM’RON – NOTHING.

  • Rabbi

    Neither one of these fags can rap their way out of a sandwich bag. What happened to real rap music? This pop thug shit makes me wanna vomit.
    Fuck 50 and Cam, they both can eat a fat dick!

  • Empryss

    If Fifty Cent wanted to freak this scenario he would have had one of the girls put a gun in her mouth and pull the trigger. Then he would have had the goons have sex with the corpse and after that they could have thrown the corpse into the backyard pool filled with other dead corpses. That would have been a hardbody video.
    ^^^^^^
    Sunday u r fuckin incredible
    lmfao

  • John Brown

    I would like to hear someone make a diss towards 50 that hasnt been said before. If you listen to everyones well mostly everyones diss towards him is about his looks, snitching, falling off, his crew being whack, that he doesnt live in NY, that he wont be shit without dre or em. I mean we all know that already so give us something new.

  • John Brown

    HALLELUJAH…HOLLA BACK

  • nizzle

    yall are some punk ass bitches that are sidin with g-unot also yall need to get a fuckin life any way on some real shit dawg g-unot will get crushed by dipset what needs to go down is the game and dipset need to get 2gether and just crush gunot and whoever said cam can’t rap is a bitch holla at the killa sason mad hard shit on there like ah lets just start at track #1 by the way i hate 50cent hes a bitch for sure nk all day 1 out bitches

  • http://plusgigs.com/ google+ circles

    ETE8gd I loved your article.Much thanks again. Want more.