And free shit for everyone

As Yung Lip Gloss pointed out yesterday, we’re about six weeks into 2007, and there’s yet to be a wealth of great rap music released. Even the beef records have been kinda meh. I can’t say that I’m surprised (4th quarter ’06 was a lot more questionable than we’d all like to think), but still.

Meanwhile, so far this year has already seen rock albums by the likes of the Shins, Clap Your Hands Say Yeah, Bloc Party, and the Arcade Fire. Granted, all of them have been kinda underwhelming, but the combined effect of hearing them all in quick succession has been genuinely exhilarating. As Al Pacino would say, I feel like a motherfucking teenager.

If you’re still holding on to that whole “I don’t listen to anything other than rap music and Justin Timberlake” thing, what do you do at times like these, twiddle your thumbs? (I suppose that would still beat listening to the motherfucking Red Hot Chili Peppers!) Because I think we all know that listening to rap music any more than six months old is for white people and Asians.

There is a pretty good album by this kid named Black Milk, whom you may recall from those post-J Dilla (but before he was actually dead) Slum Village albums. But it’s outside in my car, and it’s not going to be out until next month anyway. Other than that, maybe the most notable rap releases so far this year have been these free Internets-only mixtapes.

Obviously the title free mixtape is a misnomer in the sense that the vast majority of these things are ostensibly free. They even say so right there on the front, as if DJ Such N Such would’ve spent the time it took to put the damn thing together if there wasn’t a dollar to be made. Pshaw!

But as far as I know Talib Kweli and Madlib’s Liberation, the new Stones Throw compilation Chrome Children Vol. 2 and Little Brother’s …And Justus for All (this whole court room is out of order!) are genuinely free. I wouldn’t put it past a room full of chinamen to be pressing up copies of them as we speak, but their intended purpose is to promote various other commercial releases.

My thoughts on the three of them:

The Talib Kweli: Liked it, though it could’ve been better. Why not just scrap whatever R&B bullshit’s supposed to be on Ear Drum and do a proper full length with Madlib? It’s not like he stands to sell very many copies either way.

The Little Brother: I’m glad to see Phonte and Big Pooh are still giving it a go, but I didn’t even like this one as much as Separate But Equal. As was the case with The Minstrel Show, the interludes were a lot more amusing than the actual rap songs.

The Stones Throw: Sounds like leftovers from the first Chrome Children, which is genuinely a pretty enjoyable listen. They should’ve just given that away for free and trolled for donations.

In general, you get the idea that these would be an ever better form of promotion if they were actually that good, but I suppose they at least serve the purpose of keeping these people’s names hot on the Internets while they come to grips with the fact that they’ll never have much of a career as a major label recording artist. Ha!

No but really, as much as I like the idea of free shit, I don’t know that I’m sold on the idea of genuinely free mixtapes. It seems like quite a bit of work for something you’re not going to make any money from. I understand the idea of the mixtape as album promotion, but I thought rappers were just saying that to throw off the scent. What do you ‘bags think?

  • http://www.myspace.com/16kingz da’realestwritin’

    IT’S LIKE PUSSY, IF IT’S FREE IT’S PROLLY NOT ALL DAT!, NIGGAS FRONT IF YOU WANT TOO BUT WE ALL TRICK IN SOME FORM OR FASHION. AIGHT BITCHES TILL NEXT TIME MY BALLS ITCH………..

  • THE FIRST NIGGA

    first!

  • Truthy

    First off,fuck what you heard Bol!Another back-pack crack carrier’s ode to the “pure,real hip hop”,which no one could give a fuck about except you clowns that ride dick under-the-round!

  • NickeNitro

    Bol is a yuppie.

  • the cool

    first…i always wanted to do that

  • the cool

    fuck im not first

  • crackavelli

    FREE BULLSHIT IS WHAT IT IS. HOT VERSES THAT GET RECYCLED. DONT REGION HATE ITS EVERYWERE.

  • Doug

    Both of those mixtapes were good your fucking a retard bol…have fun getting a train run on you by lil wayne and yung joc

  • jacquez
  • Were Read 2 Def

    >Because I think we all know that listening to rap music any more than six months old is for white people and Asians.

    Then, how can Biggie be your favorite MC, if you don’t even listen to him anymore?

  • Spark

    Red Hot Chili Peppers are the best rock ban out there ya big dummie

  • http://xxlmag.com Bol

    >Bol is a yuppie.

    I thought I was broke and live in my mother’s basement.

    >Then, how can Biggie be your favorite MC, if you don’t even listen to him anymore?

    Um, he’s my favorite MC and I don’t listen to him anymore. How hard is that to fathom?

  • Were Read 2 Def

    >The Talib Kweli: Liked it, though it could’ve been better. Why not just scrap whatever R&B bullshit’s supposed to be on Ear Drum and do a proper full length with Madlib? It’s not like he stands to sell very many copies either way.

    ^cosign

  • Flip

    LMAO @ Darealestwritin’ …true story

  • gosh

    ^Both of those mixtapes were good your fucking a retard bol…

    So what if he is fucking a retard? If the disabled weren’t allowed to procreate we wouldn’t have you.

  • Ha Ha

    Yo! This dude got some video floating around and it exposes him as a fraud…

  • john cochran

    I dont listen to any of those folks on a regular basis so I dont care. I agree with bol on the whole “we all know that listening to rap music any more than six months old is for white people and Asians” thing. I only throw on old shit when theres nothing out at the moment. Like right now I’m listening to P.E-It takes a nation…, Re up gang- we got it for cheap vol. 1, and Peedi crakk for prez. Is it just me or is all the stuff that came out late 06 already getting boring. I mean, I dont listen to Nas’ or Clipse’s joint no more. Every once in a while I throw on Game shit.

  • thoreauly77

    the only hip-hop shit i still listen to from last year is fishscale, HHNF, morefish, and the two from countbassd. the only two i play straight through are the bassd joints, “art for sale” and “act your waist size”.
    good post bol. especially the part about scrapping the r&b jams from the kweli album. doesnt the guy understand he is a niche artist? the “quality” days are over.

  • thoreauly77

    hey bol, did you hear about the new shins VS arcade fire beef?

  • Nor Cal King

    Let me say yes Chili Peppers new shit is very fucking gay. Their last 3 albums have sounded the same. Also all these new bands you are referring to are even gayer. Who the fuck listens to this bullshit besides fag ass hipsters from Oakland or Frisco. Bloc Party and all the shit you listed are not good music. Matter of fact their is no good new rock bands at all. Tell me 1. I would say Wolfmother is OK if i had to pick a new band and thats only because they sound like Led Zepplin. So stick to rap, (shitty rap at that) you have no clue what good rock is. Fuck Timberlake Robin Thicke is way harder.

  • Combat Jack

    No Love for TV On The Radio? Brooklyn Stand Up!

  • thp

    The only people who buy CD’s anymore are old people and/or parents buying shit for their kids. I also suspect that most of hip-hop’s fan base gets their stuff free off the internets anyways, if 2006 sales were any indication. This media stuff keeps on getting more free, it seems. Old industries are getting paranoid about it, like dudes who owned stables when the car was invented. I think these artists are forward thinking and calling a spade, a spade.

  • Junior

    http://www.beatzandlyrics.podomatic.com

    It’s a radio show out of Atlanta, but it’s always free for download.

  • http://www.myspace.com/suntzu Sun Tzu

    Sean P came out, that’s all u need so far

  • Combat Jack

    ^”Sean P came out, that’s all u need so far”

    Co-sign.

  • BREEZE

    >>Were Read 2 Def Says:

    February 15th, 2007 at 3:42 pm
    >Because I think we all know that listening to rap music any more than six months old is for white people and Asians.

    Then, how can Biggie be your favorite MC, if you don’t even listen to him anymore?
    >>>>>
    ^
    Favorite MC not musician, he can listen to other shit re re.

  • Eman

    Mixtape Messiah 2 was the shit but tht little brother one was garb

  • E AKA THE REAL NORIEAGA

    The Talib Kweli and Little Brother mixtapes were aight. It is pointless to put out free music if your an artists but the fans appreciate it. Bol you don’t review good rock music your review indie/hipster/coffe shop music.

  • http://MYSPACE.COM/THEINFAMOUSMIGHTY MIGHTY INFAMOUS

    COP MY ALBUM..INFAMY: THE DEATH OF A LYRICIST

    FEB 20TH

    COSIGNED BY MANY IN THE INDUSTRY INCLUDING LYOR COHEN

  • FuckUPayMe618

    A bol u at the mardi gras this weekend?

  • Boner Jams 03

    damn bol… u see where the devoted hip hop fans are…only 21 posts up at 10:30 at night..but u put up a blog about weezy kissing a man in his mouth and u sittin on like 800 comments in one hour…BUT ANYWAY

    all of those mixtapes are tight..but u are right..they don’t really have any playback value…i mean little brother dropped tuesday and im not even listenin to that anymore…as much as u hate him bol, u gotta admit 9th wonder played a BIG part in their sound…(and i know u are thinkin “well obviously dumb ass!! He made the beats!”) but its bigger than that…9th gave them an identity of their own…i mean i hear their new mixtape wit them flowin on jay-z beats and they sound like some random niggas who give their cds away for free on college campuses…

    oh yeah …PRETTY RICKEY IS RUNNING THIS RAP SHIT!!!

    *they dropped a mixtape too …i’m surprised u haven’t checked for it….just go and download “pretty ricky

  • Boner Jams 03

    im a huge little brother fan , but im not feelin the mixtape…theyre a whole different group without 9th,…i heard them freestylin on jayz beats and its like they dont have an identity anymore….they sound like some niggas who hand out their cds to niggas for free on college campuses

  • Boner Jams 03

    No Love for TV On The Radio? Brooklyn Stand Up! ”

    COmbat Jack…check out my post on bol’s blog bout cracka music…i fuck with tv on the radio…even tho im not sure if it would really be considerd crack music since its like 3 niggas in the band

  • giant douche

    black milk is fukkin nails

  • pop a poppa

    “Because I think we all know that listening to rap music any more than six months old is for white people and Asians.”

    ^^^
    one reason why there ain’t no classic hip-hop bein’ put out now. everything is disposable and don’t last.

  • mixtape dj

    We should be able to earn some profit off of our creative talent & if they dont want us to sell mixtapes/street albums, THEN TAKE THE ACAPELLA & INSTRUMENTAL OFF OF THE 12″ SINGLE!!! The equipment I buy ain’t free, the power generated for me to dj & remix ain’t free, what the fuck? Sometimes mixtapes are similar to an independent artist sellin out the trunk, some mixtapes are completely original, nothing off of a label album release but amerikkka is once again quick to put all of us mixtape dj’s in one bunch, fuck that, buy the Little Brother/Talib Kweli/Stones Throw mixtape if that is who you listen to, they gotta eat too, damn, if $5 or 10 dollars is gonna destroy your bank account, then get ya bummy ass a 2nd job, we all gotta earn…

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    & GET THAT NEW SEAN PRICE ALBUM TOO!!!

    R.I.P. DOC DOOM

    BUY/SUPPORT YOUR FAVORITE ARTISTS MIXTAPE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • http://myspace.com/arfbikes Adrenaline the Truth

    man i love the free mixtape as a promotional tool! you forget, chamillionare did this and got a huge response. Black milk is doing it and it built up his whole national hype. This the new age of marketing. It builds a hell of a lot of trust with the consumer, cause when their real albums come out the I know it will be good quality material. Im all for them!

  • skirks

    its the new radio wave catch a clue and your face wont turn blue boi its the next gen…. after the sats are all sold that will turn old and theirs gonna be a new way to go with the flows…….Y

  • b-ease

    Damn, does anybody even read these anymore?? It’s like the XXL columns hit some type of weird tipping point and nobody cares now (not like there were ever many people who did). I honestly didnt even read this post. just figured i write my 2 cents.

    PS

    What happened to the comments section? It hasnt worked in over a month.

  • chizamp

    Bol

  • chizamp

    Bol watches Alley Mcbeal re runs while he writes these posts…yo..your a idiot..stop using the little bit of blackness you have as a window to write about music you dont know to much about…i could be wrong..but the way you post your blogs are all the same…hate.

  • sATaLyte

    Junior Says:

    February 15th, 2007 at 6:20 pm
    http://www.beatzandlyrics.podomatic.com

    It’s a radio show out of Atlanta, but it’s always free for download.
    ^
    Long time listener! Big ups!

  • kmd_3rdbass

    Whats the news on the Lucy Diamonds album?

  • EReal

    Were Read 2 Def Says:

    February 15th, 2007 at 3:42 pm
    >Because I think we all know that listening to rap music any more than six months old is for white people and Asians.

    Then, how can Biggie be your favorite MC, if you don’t even listen to him anymore?
    ^^^^^^^^^
    Jabba teh Bol IS white, on the inside.
    ______________________________________
    You forgot Mixtape Messiah, Jabba. I guess that was “06″ if you wanna get technical but it’s newey.
    3/20/07 Bitches.

    1 hunned.

  • EReal

    Oh, and I still rock the old shit.
    When I get new discs I listen to em once or twice and throw em in tha rotation. I listen to whatever the fuck I feel like listening to that day. It may be some old big, pac, snoop, cube, some old lyracist’s lounge, or some new ish, the HHNF, HHID, KC, BM, RA, ect. Why cant people just listen to whatever the fuck they want, I mean damn, how you gonna rock a disc non stop for a fucking month and get sick to shit of it and never listen again.
    I swear, some people have the attention span of a horny dog or some shit. (No Weezy F(ucks) Poodles)

    1 hunned.

  • Avenger

    the problem with all of these artists are that they are niche artists who are hard to listen to on there offical joints because the sound gets boring and redundan. They drop a mixtape still boring and redundant to remind us that they are still alive and releasing music and since it is boring and redundant it has little replay value.
    We need some intelligent emcees with charisma rap sucks today because so many of the positive rappers are not exciting

  • LOS

    DJ Drama should keep making his mixtapes, but give them away “free” with a purchase of a T-shirt.

  • http://www.unsigned.com/geniusthemisfit Genius The Misfit

    The best mixtape ever made. And im still not even done. http://www.unsigned.com/geniusthemisfit

  • Chanel

    Ha, ha, Bol got outted…

  • EReal

    ^ How can it be the best Mixtape evar made if its not even made yet??

  • Boner Jams 03

    my bad…i forgot the name of the pretty rickey mixtape…its called “put it in my ass” vol 4

  • Yinka

    Because I think we all know that listening to rap music any more than six months old is for white people and Asians.

    ^^^
    yes bol you’re funny as shit sometimes but this i don’t get:
    you LIKE Bloc party?!!! and you hate the Chili peppers – i DON’T LIKE the chili peppers but BLOC PARTY.

    I’m starting to think your teh ghey BOL! Ur in the know Bol you MUST know how the singer gets down!

  • EReal

    LOL @ BONER

  • http://www.myspace.com/imperialfilmworks IMPERIAL

    the little broyher joint is fire……u can’t tell me them beats ain’t bangin’………

  • http://www.Soundclick.com/ShackyG TRUTHFUL TALK

    HERE GO A BANGIN, FREE MIXTAPE…

    http://www.Soundclick.com/ShackyG

  • http://www.Soundclick.com/ShackyG G da truth

    FREE MIXTAPE…all this shit hard

    http://www.Soundclick.com/ShackyG

  • http://www.thediceoflife.net thediceoflife

    “Because I think we all know that listening to rap music any more than six months old is for white people and Asians.”

    Meh. There’s a reason that albums are called classics… I’d rather listen to some Brand Nubian or Organized Konfusion anyday than this bullshit that gets put out by major marketing companies for industry profits..

    Are you seriously telling me you’d rather listen to Rich Boy, MIMS, or Young Joc..

    Get the fuck outta here!

    PS: Those Talib/Madlib and LB mixtapes were straight, I mean, better than most albums, and that shit was free..

  • Jays

    Lol at the people who think their on some higher level stuff because they listen to retread rock instead of retread rap today’s rock sucks ass just like rap

  • derfla the hus’la

    lol@ all y’all niggas who listen to rock, shit is gay these days……… when I wanna get away from rap it’s gotta be reggae for me got all bob marley’s albums and peter Tosh so i got enough shit till I here something interesting from so called rappers.

    right now it’s all about Morgan Heritage what you know about that Jah rasta farai instead of you D-bags listening to gay shit like red hot chilli peppers try Lucky Dube and listen to real wisdom dumb asse’s

    thats the reason niggas are so gay these says and Bol is encouraging stupid asses to listen to gay shit.

  • Keystone

    prty much….i just twiddle my thumbs and continue to comb the new cds and albums…i fall in R&B but never rock….and i listen to a couple of old mixtapes here and there(like jeezy’s “I am the street dream”)

  • CONTENT

    >Then, how can Biggie be your favorite MC, if you don’t even listen to him anymore?

    Um, he’s my favorite MC and I don’t listen to him anymore. How hard is that to fathom?

    ——————

    He’s just not a hip hop fan. XXL is that so hard to fathom

  • whatev

    “listening to rap music any more than six months old is for white people and Asians”

    = YOU HAVE NO RESPECT FOR THE CULTURE!

  • http://myspace.com/bmfhardy B.Hardy

    Wait a minute. As a nigga that just put out a free mixtape(which just so happens to be pretty fuckin good), I can’t agree with the things not being completely free. If you’re an unknown or little known artist, you better get yo shit any way possible. Mine ain’t just on the internets. I’m actually in the streets givin these shits away. Please believe I’ma tax ‘em for the next joint though. Check it out. Either link’ll get you to the promised land.

    http://www.mediafire.com/?7lmhzzttnkw

    http://www.f-forge.com?d=GOx8F3SPXQ572aCl6WLH