The Big 10

The industry’s current climate may be crippling major labels, but it has somewhat leveled the playing field for independent artists.

Whether creating an internet buzz via relentless track leaks or going spin for spin and countdown for countdown with chart toppers, today’s crop of indie MCs is giving mainstream acts a run for their money, literally. On Independence Day, XXLMag.com salutes the Big 10: the game’s most consistent, skilled, promising, entrepreneurial and talked about independent MCs. Without further ado, here’s the Big 10 in no particular order…allegedly.


Killer Mike: He’s a veteran. He’s often overlooked. But damn, he can spit (see,
“Killionaire.”) The former Purple Ribbon all-star is set to drop the
second set of his Pledge of Allegiance to the Grind mixtape series later this
month. Let’s not forget KM took home Best Mixtape Honors over Lil Wayne at last
year’s Ozone Awards.

Immortal Technique: This Harlem MC charges his rhymes with as much angst in each bar as he has anguish for the American government. His latest project, the Green Lantern-assisted The 3rd World, is another dose of sharp—and harsh—political commentary. The Evil Genius’ production may make it go down easy, but its still plenty filling.


Shawty Lo: It’s L-O! He’s not as underground as the rest of this list, but his story is at DIY as it gets. He funded the rise of D4L (Forgive him, if you can.), but instead of pocketing the funds, the Bankhead trapper flipped his money into his solo career releasing a series of mixtapes titled I’m Da Man, which spawned his breakout hit “Dey Know”—which is still burning throughout the summer—and the Shawty Lo dance. (Forgive him, if you can.)


Bun B: This Underground King’s reign has kept going despite the loss of his right-hand man Pimp C. The Port Arthur, Texas legend’s II Trill is a reminder of what was, what could have been, and what will be, in the aftermath of Chad Butler’s death. Man up, ‘cause Bun certainly has.


Jay Electronica: He’s either gonna be the new Q-Tip; a musical genius (who also produced for Nas, see Jay’s work on Nas’ Untitled)), the voice of hip-hop’s sensitive consciousness, and a penchant for having one of the baddest chicks on his arm (Hellloooo, Ms. Badu…). Or he’s gonna be the new Baatin; eccentric, moody, and fail to live up to his much-hyped talent.


Cool Kids: We don’t know what’s tighter, their jeans or their rhymes. But the Midwest duo of Mikey Rocks and Chuck Inglish sparked a rage for nostalgia with their kick-drum inspired beats and every man lyrics. They dropped a couple of EPs, and before their official debut, When Fish Ride Bicycles, arrives they’re hitting the ‘Net off with their recently released mixtape, That’s Stupid.


Curren$y: The former Young Money artist had a heater on his hands with “Where Da Cash At?” featuring Lil Wayne and Remy Ma. But the New Orleans native— and avid skate fan—didn’t let a little adversity set him back. He regrouped on his own and took to the Web, releasing the well-received mixtape Fear and Loathing in New Orleans. How’s that saying go? Kick, push…coast.


Mickey Factz: Downtown Manhattan (and eskay) favorite, Mickey Factz has been attacking the Internets with his weekly “The Leak,” a series of one-off tracks and diary-like entries detailing his inspiration for the songs. He’s like the new Crooked I. Except he’s not from California. Or wasn’t affiliated with Suge Knight before. But he has a better chance of actually releasing an album, so we’ll give him a break.


U-N-I: This pair of Inglewood rappers have helped to resurrect the Cali backpack rap scene (along with Pac Division who inked with Universal, so, goodbye indie days!) and ushered in a new era in L.A. amid all the gangsta boogie and clichés. Need proof? Check their remake of Wu-Tang’s classic cut “C.R.E.A.M.” titled “K.R.E.A.M.,” for Kicks Rule Everything Around Me. And they ain’t talking about Chucks.


Tanya Morgan: No, Tanya Morgan isn’t a female singer from the Soulquarians set. But they are Okayplayer hip-hop heads who got their start when they connected on the like-minded social site. Add a couple members here. Drop an EP, then an album, and now their newest project, the highly anticipated The Bridge, is garnering them more buzz than a U.S.soldier’s haircut.

  • Akos

    Immortal technique 4ever.

    • iLL G

      wasup wit that pic is he from venezuela??

      • Guido

        nah he’s from Peru but he reps for the third world South American countries that had American CIA investigation in them

    • Ziggy da Wiggler

      This list was str8..but where’s All Star(Starlito’s Way was classic) and that boy Drake from Toronto(check out his mixtapes on DatPiff)..they be droppin that heat yuh digg

    • nickos

      WHERE IS CASHMONEY ALLSTAR? HE HARDER THAN ALL THESE CATS BULLSHIT ONCE AGAIN

  • Casey

    Saigon is unsigned.

    • Rob The Music Ed

      not for long… hint hint

  • JAY STONE

    SECOND!!!!!!!

  • Dave

    I’m feelin’ the U-N-I love, their mixtape is insane

  • Simba

    The South staying on they indie grind, gotta love it

  • Geezie

    Tanya Morgan….thats wassup

    Killer Mike…T.I. shoulda grabbed him for Grand Hustle

    • BIGNAT

      killer mike would have not gone for that he tired of his career being in the hands of other people. thats why he started his own thing if you hear that pledge allegiance to the grind he explains that. also where the fuck is joell ortiz he should be on this list.

  • http://www.xxlmag.com Benicio Del Thoro

    That Tanya Morgan tape they just put out with DJ Soul is bananas! I don’t care where they sign, these cats can rhyme. Anf for real rhymin, not that 50 bullshit right (Hello, Haters!)

  • jSeres

    pap?

  • wstrn

    WHERS

    CROOKED I

    ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    • http://myspace.com/ghettopicasso Casso Dinero

      Exactly. Replace Midget Lo with Crooked I and then you’ll have a list

  • jalen

    where crooked I at

  • BXBOMBER

    immortal is that dude !!!! da 3rd world is hard

  • Yo

    Tanya Morgan is the buisness!! If you dont own the bridge your playing yourself.

  • Yo

    Tanya morgan is the buisness! if you dont own the bridge your playing yourself.

  • REAL_ISH

    YO JAY ELECTRONICA IZ ONE OF THA BEST EMCEES IN THA SOUTH!
    IF U DONT KNOW BOUT HIM THEN GETCHA GAME UP TA DATE CAUSE J MANZ GONNA BLOW UP!
    MUCH LUV
    ONE

  • yess

    Finally mickey’s getting the attention he deserves… i love the leak

  • Jay1′s

    i fuck with killer mike, cool kids, jay electronica, and tanya morgan. mickey facts got some heat too

  • http://www.plasticsquirtguns.blogspot.com thoreauly77

    nice list rob the music editor. i would like to also give some shine to some other indie acts such as prince ali, kam moye (formerly supastition), and serengeti.

    the first time i heard von pea (the veggie you can’t eat) spit was on foreign exchange’s “connected” and i was like damn even then. he seems to keep getting better.

    peace.

  • HERM

    Glad Pap’ and Sai’ were NOT on this list, and I’m a fan of both. They shoulda been out. Killer Mike’s a beast.

    • King B

      yeah that’s because neither of them are or were signed to an independent label

  • ugk4life

    Bun-B II trill starts of hart with II trill end of with keep it 100 he goes hard and cant forget get cha issue that iz the truth hes a legend no one spit it like him
    Pimp C RIP

  • deppa

    Charles Hamilton.

  • 239allday

    I’m feelin all those artists on there except Cool kids and Shawty lo. I’ve never heard of U.N.I. I’ve heard a couple of Jay electronica joints.

  • geico lizard

    i just saw killer mike and ice cubes “pressure” over on youtube and im sure the video will get banned online but that song and video put killer mike number one on this list by alot. get boondocks season one and two and killer mikes albums

  • Q! tha Great!

    Where the f%ck! is Crooked I on this list? He did a internet campaign for an entire year!and why is Bun B on here? He’s a legend in the underground and mainstream. WTF?!?!!?

    • 239allday

      Good fucking point nigga, I forgot all about Crooked I!!!

    • NAWLEDGE

      COSIGN ALL DAY!!!

      Where the hell is Crook??

  • NEWYAWKA631

    A-YO 239ALL DAY,I GOTTZ TA GIVE IT 2 YA,U KNOW WHUT DA FUCK YA TAWKIN ABOUT,ESPECIALLY ON DAT TIGHT PANT ISSUE A COUPLE OF WEEKZ AGO,I BEEN 2 DA 239,FOWLER STREET,MLK OVA IN PAKISTAN,CHEA

    • 239allday

      Yuh, real recognize real my nig!!!

  • http://www.myspace.com/grindhousepresents SouthernPlayalisticPimp

    Props to Killer Mike but Where is Tech N9ne?

  • Jchillz

    skyzoo Termanology Papoose Elzhi

  • Vicious Seiger

    First of all, I’m glad you made a list like this. A may not like all your picks [hint, hint Kidz in the Hall] but I respect it. I bought Bun B’s II Trill and it was good but just not Trill [Trill, gets better with every time I play it]. Cool Kids’ Bake Sale was OK, I was just expecting more from these two but who knows what the future holds I think they got potential. I heard of Tanya Morgan but never knew if anything materialized from the trio. Last but not least when is Killer Mike going to get signed. Monster came out a Loooong Time Ago. You’d think someone at Def Jam and Universal [or Anywhere] would be clammering to sign him. It’s like having Ben Wallace as a free agent and no one is attempting to sign him.

  • xeffect

    Shawty Hoe is as Lame as they come!!!!

  • Toczik

    I can’t believe Joell Ortiz isn’t on the list, way better than all of the list too.

  • Julio 15

    shawty lo? wtf that puto cant rap 4 shit

  • Vic

    where is Ya Boy?

  • rasmus

    BUN-B ??? Seriously??

  • DonKnottz

    SEAN P of the B.C.C. “Shorty looks good. Nah she ugly but I’m drunk as hell, so fuck it Shorty looks good”

  • REAL TALK 08

    yo Papoose don’t eva get his props…shawty LO is kinda kool..the vremix to dey know is tight!

  • http://bigoneonline.wordpress.com bigone

    Not putting Termanology on this – fuck this list.

  • duke

    immortql technique is the only one who belongs on the list, shawty lo isnt even a rapper, hes a pop singer,

    this shit has gotten retarded,
    saigon, joel ortiz, and papoose shuld be in the top 5, n they dnt even make the list,
    there shuld be a such thing as terrorist that kill these retarded people who support shit like shawty lo and lil wayne, to be a rich rapper now u dnt even gota make sense, just have a wack dirt south beat and talk about money and dumb shit,
    maybe real rap would have a chance if these stupid ass people had enough of a brain to understand it

  • E SAINT LOUIS

    THEY COULD’VE KEPT THIS SHIT, BUN B KEEP IT REAL AND DESERVES ALL THA PROPS, CURRENCY COOL BUT IF U TLKIN BIG 10…NO, NONE OF THESE DUDES BRING IT HARD ENOUGH 4 THAT BUT BUN.. AND THEY PUT SHAWTY LO ON HERE FUCK NALL DATS SUM BULLSHIT…..IF THATS THA CASE I NEED 2 B ON THIS LIST….LOL

  • yo wtf

    You’re fucking XXL, where is audio?

    At least give us a link or something.

  • b-ease

    “getting more buzz than a U.S. soldier’s haircut.”

    Jesus Christ, thats bad. Who the fuck is writing this shit?

  • Laron

    This list is shitty, the only nigga that should be on there is Killer Mike, Everybody else especially Shawty Ho shouldn’t be on there. How dare ya’ll put a Jeezy impersonator on this list.He’s a fake, weak ass bitch.

  • http://xxl danan

    yh weres ya boy at..hes da best rapper around rite about now

  • D_NO

    What about Brooklyns Masta Ace or Mos def…??..They should be first on that list..somewhere op there with imortal technique…

  • Franco

    immortal technique!!!!
    viva la revolucion!!!!

  • the-K.I.D

    no JOE BUDDEN? i mean all of his best work was put out independently,..not to mention he’s signed to an indie label,a DIGITAL one at that. not even you ‘commenters’ mentioned him.dag…

    • http://xxl dan

      yh gd point, joe budden shud def b on dere

  • lol

    immortal tech is boring (everything is a conspiracy)

    this is a blatant “lets she balance in hiphop” post.

    zzzzzzzzzzz

  • yepyep

    Is this BEST indie, or biggest BUZZ indie?? BIG difference….Always gonna be disagreements on lists like this. Not a bad list, although Kidz In The Hall and Crooked I belong up there no doubt. Kidz In The Hall have almost single handedly created the blueprint for using the internet to pop off. Same w/ Crooked, although he cant seem to get a real project out. Currensy has the look and the swagger, but there’s no way he’s done enough to prove he belongs on this list (doesnt mean he’s not a good rapper). If he wasn’t initially signed to Wayne, would we be talkng about him?? Also, independent can almost be broken down into sub-genres right now. Bun’s independence as an artist is WAY different than Tanya Morgans. Bun has two deals – one w/ rap a lot, one w/ asylum/atlantic. His budget is a whole different ballgame.

    • lol

      if cool kids didnt dress like 80′s fags , would we even hear of them?

  • YouLoveMyStyle

    U-N-I is dope! Best group out of Cali….actually the best group doing it right now period! Their video for Soul Hop is gonna be insane!

    • Kim

      Word! I’m ampd for that vid.

  • Darkness

    How you going to have the top 10 of unsigned artist and not have the man who is killin the underground……. TECH N9NE!!!! Check out Killer and see if he doesnt belong on this list!!!

  • Future

    The list was pretty ok ima big cool kids fan but bun b isn’t underground no more and shawty lo is wack as hell u coulda had kidz in the hall crooked I tech nine joell ortiz max b but least u aint put lil wayne as much as yall be dick ridin him but other then that pretty good list

  • CrooKie

    Oh JEAH!!!

    i agree —U_n-I -Immortal Tech

    have yet to listen to Tanya Morgan & Mickey Factz!!!

    -peace

  • mamamia

    =D

  • jalen

    top unsigned artsts

    joe budden

    pap

    saigon

    crooked I

    jr writer

    corey gunz

    loaded lux

  • CL

    No Little Brother on the list???

    • Conscious Nes

      shawty lo and bun b… for real?!?

      U-N-I and Cool Kids are fire tho.

      Immortal Technique lyrically is crazy too.

      And yea where’s little brother at?

  • MIZERYLUVKOMPANY

    FUCK XXL YALL DIDT PUT THE BEST RAPPER ALIVE, NOT JUS THE BEST INDEPENDENT ARTIST…… TECH N9NE WOOD SMASH ERRBODY ON UR BUMMY ASS LIST!…HE TOURS MORE THAN ANY ARTIST N THE FUCKIN GAME PERIOD, LOOK IT UP IF U DONT BELEVE….AND HE JUS DROPPED HIS NEW ALBUM, KILLER. 32 TRACK AND SHIT GOES HARD FROM 1-32, ALL KILLER NO FILLER MUTHAFUCKAS!!..ONCE U BITCHES GET WIND OF THIS ALBUM, YOULL B ON HIS DICK LIKE UR WERE DOWN FROM THE START!…
    YALL HAD A CHANCE 2 PUBLISH SUM REAL SHIT AND DIDT DELIVER….Y U GOTTA LIE 2 THE PEPS?
    TECH N9NE ALL DAY, FUCK 50, KANYE, JAY, LUDA, T.I. PLIES,FUCK ERRFUCKINBODY!! FUCK XXL, AND FUCK THE INDUSTRY!!…TECH N9NE!!!

  • Laron

    MISERYLUVKOMPANY Tech N9NE ok, but only buzz he really get is in Kansas City, He cool and all but he is not better than Jay, Kanye, TIP, or Plies. You given him too much credit. He’s Ok, he even needs to be on the list, but he is not in no way better than the rappers you named.

    • mizeryluvkompany

      aww man, i luv a great debate, yeah, jay kanye, wayne, r all platimum, cuz they cut from the same tree!, and plies is straight garbage, i put him wit young berg, dolla, mims, booty rappers, or bubble gum rap…but the others r sucessful cuz they get the max exposer, this is an independent poll! and the man isnt even mentiond….tech wood kill everybody on this list, and killer is the best album of the yr, so far!……and further more, u cant b the most toured artist, wit jus a buzz in k.c….he got fans everywhere, i stay n az, he cums 5-6 times a yr, its always sold out. always!…..and if u say he cant hang with the likes of, jay, kanye, t.i, u obviously havent heard much of his music….once again fuck the industry!!!

  • http://www.myspace.com/mc585 MC

    WHY NIGGAZ STILL TALKING ABOUT PAP-and all these other artist that’s been around for a decade dropping mixtape after mixtape but never get sign////Look these niggaz are wash up–all these rhyming about that gangsta sht is done…it’s time for niggaz to bring back….That real sht””that you can sit at home and listne to a record and actually feel the rapper’s speaking to you////sht….

  • Maddolies

    Shawty Lo Shuld Never Be On A Top 10 List 4 anything Other Than a worst artist list. He sucks so much dick.

  • http://www.whateyethought.com Eightys Baby

    Nice to see XXL show U-N-I some love. Them boys been doing their thing for quite some time. Take it strait to the top fellas.

  • Laron

    Maddolies I cosign, Shawty Ho is a counterfeit Jeezy. It should be a sin to listen to his faggot ass!

    And Mizerluvkompany, I get wat u sayin,Tech N9ne he cool, he needs more exposure, he needs to take Shawty Lo’s place on the list, you already know Lo’s a fag that dont got his style, he’s stealing Jeezy’s style. That should throw his ass off the list.But Tech N9ne should be mentioned with the TI’s, The Kanye’s.Im a fan from Kansas City, you see nothin but this niggas posters

  • mizeryluvkompany

    there u go, i knew u had it in u!!…lol….
    i used 2 live n missouri 5 yrs ago, thats how i heard him, hes everywhere out there!…
    and the complex is his fans r majority white!!, ive been 2 shows n az and mo, and at times there anit 1 black dude there, im white, and i wanna personnaly thank the black race 4 givin us the jewel, yall dont like it? we fuckin luv it!…he wood knock most out the fram, id put him against jay-z anyday, techs so raw and versital, jay couldt hold techs jock on stamina, amongst others….
    but bottom line the blacks dont get behind him, otherwise, hed be n waynes spot!!
    currently, the top 5 rap albums r out, tech at 3!!, no tv, no radio, fuck mtv, fuck bet, fuck xxl, the sause, radio,… INDEPENDENT and fuckn the game….

  • http://www.myspace.com/step_it_up_cuz_im_2_grown Catie C.

    –U-N-I to the VERSE ALL DAY!! Thurzday n Y-O are thee dopest west coast duo out!! Check ‘em!! And their DJ (DJ Swivll) is thee shit as well!! “Beautiful Day”, “Let Me Be”, “K.R.E.A.M”, “Soul Hop”, and “Castlevania” are (to me) some of their dopest tracks..
    –The Cool Kids are pretty much the shit too!! And very down to earth katz.. Saw them at their first headline show in San Francisco, kicked it with them at the after party, and can’t wait to see them again at ROCK THE BELLS!! Their DJ (VIPj) is dope too.. Cop their CD “The Bake Sale” off iTunes because the whole CD is dope..
    –JAY ELECTRONICA!!! Is maaaad talented!! Get on his shit quick or you will be missing out.. “Eternal Sunshine of the Spotless Mind” My fav track from him.. Get on it!! Can’t wait to see him at Rock The Bells as well!!
    –Immortal Technique is definitely about that real shit and is definitely thee shit!! Another Rock The Bells act I’m looking forward to!!
    –Mickey Factz is “Incredible”.. His flow and his tracks are mad dope.. He’s finally getting the hype he deserves..
    –I love Tanya Morgan’s vibe and sound.. Very old school Hip-Hop sounding.. Back when Hip-hop was really about something.. They’re definitely deserving a spot on this list..

    NOT DISSING ALL OF THE OTHER ARTIST ON THIS LIST BUT EITHER THEY SUCK TOO MUCH FOR WORDS AND DON’T EVEN DESERVE A SHOUT OUT, I HAVEN’T HEARD ENOUGH OF THEIR MUSIC TO JUDGE, OR I JUST HAVEN’T HEARD OF THEM PERIOD..

    ..Realize, Recognize, Respect, REAL HIP-HOP..

    ..WERRD B)..

    -Catie C.

  • L.H.H.

    Where is Crooked I, Saigon, JoelL Ortiz,Joe Budden, And that Nigga C.L.( Conquering Lyrically!) He a Southern Cat, Real Lyrical, Real Hip-Hop, Tech-9,Papoose, HOW THE HELL DID SHAWTY LO MAKE THIS LIST? Ol’ stankin ass Rapper! he ain’t no Emcee! He Barely ah damn Rapper, Ol’Baby Jeezy wanna be.

  • Mike

    Immortal Technique’s the best outta the bunch, hes the realest rapper out there, he defitnetly deserves more exposure.

  • badmuthaf*cka

    bun 2trill is hard as hell bun is like a teacher in g-shit.killer always been raw i will be glad when he stop gettin slept on.

  • KILLER MIKE

    THANK YA’LL!!!!!!! and Props to ALL INDY ARTIST!!!!! I LISTEN TO everybody on this list Imortal to Shawty Lo I suggest we all do the same, I agree The list shoulda been 20 and included among Others Crokked I!!!!!!!!

  • kilLER MIKE

    Oh YEAH SUPPORT MY NEW SHIT JULY 8, 2008!!!!!!!

    GRIND TIME RAP GANG BANG BANG BANG!!!!!!!!!!!!!!

  • te noh

    The list is straight ass spackle. Seriously, no Crooked I? You clown Crooked to big up “eskay’s favorite?” No Joell Ortiz? No Budden? But, Shawty Lo is there? WTF is going on at this site? Ever since Rob (the special ed) started posting, the editorials have become more insane (50 Cent = hip-hop; 3 Stacks overrated; Pliers is so hoooood; et al). It’s like you all are actively trying to alienate readers and hip-hop fans. Shouts to Killer Mike, Technique and Tanya Morgan. XXL should be embarrassed for putting out this bullshit, “Brain Trust” garbage.

  • LHH

    What da Hell? Where is Crooked I, Papoose, Joell Ortiz, Joe Budden, and Mr.Clayton Littlejohn, Most underrated Lyrical M.C. from South Carolina! and What About Tech-9? How da Hell did Shawty LO, make this Cut? You gotta be kinding me? He’s Awful, wanna be Baby Jeezy!

  • 239 J

    Immortal is a bitch tryin to be a fuckin activist. ya his rhymes are tight but he dont know shit about shit. USA government is the shit compared to the fuckin south america countries

  • al wazir

    i fucks with uni.

  • Ryde or Die

    Where Crooked I & Tech N9ne at????

  • Nate

    I’ve already spoken on Crooked-I, Ya Boy and Mistah F.A.B. enough times, so I’ll just respond to the delusional cat that says TechN9ne doesn’t belong. TechN9ne tours the entire country and fills up small towns and large cities. He has grinded out 2-3 albums one of them going gold all without large label support. And he has legitimate artists on his Strange music roster.

    • mizeryluvkompany

      NATE, good look homie, now heres a guy who know wut the fuck hes talkin bout!!, the strange camp is crazy!….kaliko, kutt, skatterman, snug brim, and prozak makin noise!!…..bet u muthafuckas dont jump on his dick, and ill laugh when he tells u 2 suck it!!!…fuck ur mag!! and ur list, bun b is a legend, its almost disrespetful!…lol…most of them cats im not familiar wit, shawty lo, is trash!…i could make a list better than this wit none of these artist!

      1.TECH N9NE
      2.YA BOY
      3.PAPOOSE
      4.CROOKED I
      5.SAIGON
      6.WILLY NORTHPOLE
      7.KRIZZ KALIKO…THIS MUTHFUKAS A GOLD MINE
      8.J.R. WRITER
      9.BISHOP LAMONT
      10.MURS

  • RAZ

    Gillie Da Kid should be on this list, he’s been puttin out fire.

  • Hip Hop Fan

    What about your boy Blu? That Blu & Exile is slept on!

  • Laron

    Thank you mizeryluvkompany. Im glad you dont got Shawty Ho on that list.

  • MUSIK

    Dammn im wondering weres Wale his shit is dope and get shawty ho of the damn list he aint underground he garbage

  • Waydy

    Hey yo, The Technique can never be boring,
    the faggot that said this,probably listens to rock and roll, or that elvis presley shit,
    get your head together pussy.
    peace,
    Immortal Technique is a hip-hop genius.
    period no bulshitting.

  • Tysonz

    Yall know yall messed up by not putting JOe Buddens, Joel Ortiz, Skyzoo and Crooked I on the list. COme on 4real, MIckey Factz? ANd the COol KIds only sold like 4,000 of their cd and they had mad promotion with tha commercial.

  • D

    such a crappy list
    no mention of tech n9ne, prozak, kaliko, or T-rock

  • Jeffer

    He is a cool man. we all love him. there are so many fans of him. and they set up the groups related to stars. you can even check out his sexy and beautiful photos, videos and blogs on the wealthy dating club R I C H L O V I N G.C O M for hot singles to hook up for Hot Love and Sexy Dating

  • Pingback: Worthy > XXL - ‘The Big 10′ Honourees « everyoneknowsbest.

  • MISTER B

    MY TOP 10

    JOE BUDDENS
    JOEL ORTIZ
    COREY GUNZ
    GRAPH
    IMMORTAL TECHNIQUE
    KILLER MIKE
    CANIBUS
    CROOKED I
    GLASSES MALONE
    SAIGON

  • Pingback: BumpHipHop: The Hip Hop News Source » Gimme Some More (July 7th, 2008)

  • http://takabeats.wordpress.com tak rock

    what’s with all these hipster-ass groups? they may be indie and people may talk about them, but that doesn’t make’em dope. Blu should be on here, along with Termanology (could run circles around anybody on this list), Brother Ali, Substantial, and J-Live (just dropped a dope new album).

  • K.ola

    Look at the E thugs get mad because MC get busy isnt on the list….

    fuck everybody on the list but bun, Shawty and killa….

    all them other punks (like the above e thugs and wiggas ie laron) wouldnt syrvive a day in the streets….

    Immortal what id slap the kufi off that punk!!!

  • Real Talk

    This list is WACK. Another wack XXL list. This reminds me of that wack “next to blow” list wit people like Gorilla Zoe and shit. lol. A few well deserving artists on here definitely, but more than half of these cats got no STREET BUZZ, no INTERNET BUZZ, nothin! Where’s Crooked I? Where’s Royce 5’9? How about Jim Jones, he’s independent isnt he? (not sure about that, but pretty positive). Where’s Joe Budden? Alot of people wit alot of buzz and independant is not on here.

  • http://www.sneakerpolitics.com PoliticsAsUsual

    Good look on throwing Curren$y up there. Dude is killing it.

  • Griz Adams

    Another boring safe list of hipster/neo soul rap groups.. zzzz and i see ya’ll put on a revolution artists and a few downsouth guys just for good measure.. this isn’t hatin’.. its merely an opinion of someone who still buys hip hop.. Roc Marciano deffinetely shoulda been on there too!

  • http://KINCAMELL KIN CAMELL

    PEACE,FROM THE BAY!

    SOME DOPE ARTIST MADE THE LIST.

    COME VIBE;
    KIN CAMELL(GOOGLE THAT)